Continut
Cand facem tractari camioane echipate cu transmisie cardanica este important ca acestea sa fie facute in mod corect. Daca tractarea vehiculului nu este facuta corect, poate sa duca la blocarea cutiei de viteze.
Tractarea camioanelor se face in trei feluri.
- Tractarea camionului cu un alt vehicul
- Tractari camioane cu vehicule specializate cu furci de ridicare
- Transport vehicule pe platforma
Bineinteles ca cea mai raspandita metoda de tractare este tractarea camionului cu un alt vehicul si aici se fac si cele mai mari greseli. Unele greseli se fac din nestiinta care poate duce la defectiuni grave ale camionului aferent.
Probabil ca cea mai importanta greseala facuta la tractari si care a dus la defectiuni serioase ale cutiei cutiei de viteze a fost nedecuplarea cardanului in timpul tractarii.
Citeste si: Ce rol are cutia de viteze si ce importanta are?
Tractari camioane – reguli
O regula importanta in mecanica spune ca in cazul in care ai orice problema mecanica, trebuie neaparat sa dai cardanul jos pentru tractare. Chiar daca ai motorul pornit in timpul tractarii, acesta nu va produce suficienta turatie in mers cum ar fi atunci cand vehiculul ruleaza singur.
Poate ca vehiculul are o problema la o singura viteza si te hotarasti sa faci tractarea cu motorul pornit. Chiar si in acest caz este recomandat sa dai cardanul jos ca sa eviti defectiunile cutiei.
Defectiunea se leaga de ungerea slaba a pinioanelor datorata pompei de ulei care nu va functiona eficient din cauza turatiei reduse a vehiculului.
Cum functioneaza transmisia cardanica?
La cutiile de viteze moderne, pompa de ulei este invartita de priza directa, aceasta este invartita de ambreiaj, iar ambreiajul este invartit de motor.
Priza directa are pe ea un pinion care invarte trenul fix iar pompa de ulei se afla chiar in fata trenului fix si se invarte constant. Cu cat este turatia motorului mai mare si aceasta turatie se transmite cutiei, cu atat lucreaza mai mult si pompa de ulei.
Daca turatia motorului este mica, pompa nu mai poate asigura ungerea suficienta a pinioanelor din cutie iar acestea se incalzesc, se infoaca si se sparg.
Primul rulment care se sparge este de pe priza directa, acela este cel mai sensibil. In timpul tractarii camionului daca nu se da jos cardanul, piesele se infoaca si se poate intampla ca dupa o anumita distanta, cutia sa se blocheze.
Reparatia la o astfel de cutie poate costa pana la 2-3 mii de euro, in functie de ce fel de piese s-au stricat.
Citeste si: Simptome cutie automata defecta si solutii
Este o regula importanta aceea ca daca vrei sa tractezi un camion cu cablu sau cu bara de tractare, indiferent daca are cutie manuala sau cutie automata, cardanul trebuie dat jos neaparat.
Regula este valabila atat la camioanele cu transmisie manuala cat si la cele cu transmisie automata. Functionarea cutiilor de viteze automate si a celor manuale, ca si mecanisme, este foarte asemanatoare. Diferenta este ca la cutiile automate, mecanismul de schimbare a vitezelor este facut de un calculator.
Modul de ungere al pinioanelor din cutie
La camioane sunt doua moduri prin care uleiul ajunge la pinioane. Prima modalitate este prin balbotare iar cealalta prin pompa de ulei.
Citeste si Cum afecteaza lipsa de ulei cutia de viteze
Ungerea prin balbotare
La camioanele vechi de zeci de ani cum erau Raba sau Saviem, ungerea se facea prin balbotare. Acestea nu aveau pompa de ulei cum exista azi. Masinile mici nu au nici acum pompa de ulei astfel ca ungerea in cazul lor se face prin balbotare.
Ungerea prin balbotare inseamna ca pinioanele de pe trenul fix (cele pozitionate cel mai jos) arunca uleiul in sus pe celelalte pinioane, astfel realizandu-se ungerea. La aceste camioane de tip vechi nu trebuia dat jos cardanul pentru ca ungerea se facea instantaneu.
Ungerea asigurata prin pompa de ulei
In cazul cutiilor de viteze cu pompa de ulei, situatia se schimba. Pompa de ulei este legata de trenul fix si baga uleiul cu presiune prin orificiile axului. Astfel, in timpul functionarii, uleiul se imprastie peste tot in cutie si asigura ungerea eficienta a pinioanelor.
Nu se poate asigura ungerea suficienta a pinioanelor daca pompa nu este invartita la turatia necesara. La aceste vehicule, cardanul trebuie obligatoriu sa fie dat jos pe timpul tractarii, pentru a nu functiona cutia fara ulei.
Citeste si: Ce trebuie sa stim despre uleiul de transmisie?
Cand trebuie si cand nu trebuie sa dai jos cardanul la tractari camioane?
La camioanele cu transmisia cardanica, cardanul trebuie in mod obligatoriu dat jos daca tractarea este facuta de un alt vehicul. Daca cardanul nu se mai invarte, camionul poate fi tractat fara probleme.
Nu trebuie dat cardanul jos atunci cand camionul este tractat de un vehicul specializat cu furci pentru a ridica in aer rotile din spate ale acestuia. Daca rotile din spate nu se rotesc, nici cardanul nu se mai invarte, deci cutia nu se poate strica.
La fel nu trebuie dat cardanul jos in cazul in care camionul este transportat pe o platforma specializata.
In mod normal, in scolile de soferi ar trebui invatate aceste reguli. Sunt principii de baza in mecanica pe care toti soferii ar trebui sa le stie. Din pacate insa am intalnit multi soferi care nu stiau ca nu au voie sa tracteze vehiculul fara sa dea jos cardanul si au fost nevoiti sa plateasca multi bani pentru reparatia cutiei.