Continut
Ce trebuie sa stim despre lipsa de ulei din cutia de viteze?
Lipsa de ulei din cutie este o problema des intalnita si care afecteaza grav functionarea cutiei de viteze. Ca sa intelegem mai bine, trebuie sa cunoastem functionarea sistemului de transmisie al vehiculelor.
Cutia de viteze este un ansamblu de roți dințate, adancite intr-o baie de ulei care ii asigura ungerea si reducerea frecarii (frictiunii) dintre piese in timpul functionarii. Cutia de viteze este o componenta importanta a sistemului de transmisie care trimite puterea de la motor la roti prin schimbarea rapoartelor de transmisie.
Astfel putem circula cu vehicului in diferite trepte de viteza, avem posibilitatea de a merge cu spatele sau sa rulam motorul in gol in cazul stationarii vehiculului.
De ce avem nevoie de ulei de transmisie?
In timpul functionarii vehiculului, rotile dintate din cutia de viteze sunt protejate de baia de ulei. Eficienta acestei protectii este in functie de calitatea uleiului utilizat.
In timpul utilizarii indelungate, uleiul isi poate pierde proprietatile initiale si se contamineaza cu pilitura de fier, astfel se reduce ungerea si componentele sunt supuse unei uzuri si mai mari.
La fel se intampla si in cazul in care uleiul lipseste partial sau total. Piesele cutiei de viteze sunt supuse functionarii fortate, intr-un mediu de uzura mare ceea ce duce la incalzirea si implicit calirea (albastrirea) pieselor, care mai departe poate avea ca si rezultat defectiuni grave.
Astfel ajung la noi cutii de viteze cu defectiuni serioase, cu piese deteriorate, cu roti dintate cu dinti rupti si toate acestea se datoreaza lipsei de ulei.
Caracteristicile uleiului de transmisie:
Orice functionare defectuoasa, smucitura sau sunet in timp ce se schimba viteza poate prevesti o problema la cutia de viteze. Principalul motiv pentru defectarea cutiilor de viteze este uleiul de slaba calitate sau lipsa de ulei din cutie.
Culoarea uleiului de transmisie
In general culoarea uleiului de transmisie este rosul transparent. In timpul utilizarii, transparenta aceasta dispare din ulei si culoarea se inchide.
Odata cu inchiderea culorii uleiului din cutia de viteze, proprietatile de ungere ale acestuia se schimba. In cazul in care proprietatile uleiului sunt scazute, nu mai protejeaza suficient componentele cutiei de viteze.
Vascozitatea uleiului de transmisie
La atingere, uleiul de transmisie trebuie sa se simta putin mai gros si vascos ca sa ofere ungere suficienta pieselor de schimb. Ungerea reduce frecarea dintre piese si incalzirea exagerata a acestora.
Odata cu incalzirea uleiului, acesta devine mai lichid, oferind ungere tuturor pieselor in miscare.
In general uleiul din cutie se incalzeste la temperaturi de 60-70 de grade, dar se poate intampla ca temperatura acestora sa atinga chiar si 90 de grade.
Se recomanda schimbarea uleiului de transmisie?
Datorita faptului ca aceste componente lucreaza la viteze mari si lipsa protectiei data de un ulei de calitate a disparut, incalzirea si deteriorarea pieselor este iminenta.
In general se recomanda schimbarea uleiului de transmisie la cutiile automate, la fiecare a treia schimbare a uleiului din motor sau la un maxim de km, diferit pentru fiecare tip de ulei.
La cutiile de viteze manuale in general se schimba mai rar, multi chiar considera ca nu trebuie schimbat deloc. Adevarul este ca indiferent ce ulei folosim, proprietatile acestuia se schimba in timp iar asta duce la uzura mai mare a componentelor.
Citeste si: La cat timp se schimba uleiul din cutia de viteze?
Ce efecte are lipsa de ulei din cutia de viteze?
Lipsa de ulei din cutie este cea mai grava problema ce duce la deteriorari grave ale cutiei de viteze.
Se pot intampla defectiuni grave la transmisie in cazul in care din diverse motive uleiul din cutie dispare sau se imputineaza. Daca nu este o cantitate suficienta de ulei in cutie, acesta nu poate oferi ungerea eficienta a componentelor.
Fara ungere adecvata, creste frecarea dintre componente, ceea ce duce la uzura mare si incalzirea exagerata a acestora. Incalzirea repetata a pieselor duce la schimbarea proprietatii materialului din care sunt facute componentele.
De exemplu din cauza caldurii repetate, partile se calesc si devin casabile si se pot rupe bucati mari din ele. Bucatile mari de metal daca ajung in timpul functiunii intre alte roti dintate, cauzeaza alte stricaciuni si deteriorari.
Efectul lipsa de ulei din cutie?
Cutia de viteze se strica foarte rar asa de la o clipa la alta, de cele mai multe ori depistam diferite semne care ne atentioneaza ca urmeaza o defectiune.
Voi prezenta cateva semnale clare care ne pot instiinta ca trebuie sa schimbam uleiul din cutie sau chiar sa facem o verificare mai amanuntita, sa depistam piese defecte:
- Vitezele se schimba mai greu, cu intarziere.
- Schimbarea vitezelor nu se face lin, se simt socuri si smucituri la schimbarea vitezei.
- Se aude un zgomot in timpul mersului sau la schimarea vitezelor.
- Se simte un miros de ars dupa functionare.
- Culoarea uleiului de transmisie s-a schimbat.
- Se simte pe vascozitatea uleiului ca s-a subtiat.
- Exista scurgeri in zona cutiei.
Exista o teorie care spune ca uleiul din cutie nu trebuie schimbat pentru ca proprietatile acestuia nu se schimba doar la temperaturi exagerate. Cu toate acestea, problemele de mai sus apar in momentul in care uleiul si-a schimbat proprietatile si nu mai asigura ungerea eficienta.
Citeste si: Simptome cutie de viteze defecta
Unele vehicule ce au cutia de viteze automata, sunt in asa fel facute incat semnaleaza calitatea redusa a uleiului. In cazul in care avem astfel de avertizari este bine sa facem schimbul de ulei pentru ca lipsa acestuia sa nu afecteze functionarea cutiei.
Odata ce observam ca uleiul nu mai este de calitate sau este lipsa de ulei in cutia de viteze, este important sa luam imediat masuri. Cutia de viteze nu va functiona mult fara ca piesele din ea sa se deterioreze.
Prea mult ulei in cutie
Daca lipsa de ulei este o problema grava, sa nu uitam nici de situatia in care ajunge prea mult ulei in cutie. In general la cutiile de viteze pentru camioane uleiul este imprasitat de o pompa de ulei. Prea mult ulei in acest caz, forteaza la semeringuri si curge afara, zona ramanand astfel fara ungere.
Mai sunt si cutii manuale vechi care nu au pompa de ulei si functioneaza prin balbotare. Acolo nu este asa o problema mare pentru ca uleiul nu e pompat cu presiune ci pinionele arunca uleiul in sus si astfel se realizeaza ungerea.
In acest caz surplusul de ulei iese prin aerisire. Fiecare cutie are aerisire pe unde trebuie sa iasa surplusul de condens. Daca aceasta este cu probleme, de exemplu s-a murdarit cu mazga si condensul nu mai poate iesi, apare fenomenul de spumare.
Cand face spume uleiul din cutie?
Daca uleiul este vechi se poate intampla sa apara fenomenul de spumare a uleiului. Acest fenomen se intampla pentru ca:
- uleiul isi pierde din proprietati (este prea vechi sau uzat)
- se face condens in cutie
- aerisirea cutiei este defecta
Uleiul este format din apa si diverse alte componente chimice. In momentul in care uleiul isi pierde din proprietati si devine uzat, apa iese la suprafata si poate face condens. In mod normal surplusul de vapori ar trebui sa iasa prin aerisire. Daca aerisirea are defectiune, acesti vapori nu parasesc cutia si se transforma in condens.
In urma acestui condens apare si fenomenul de spumare care este un semnal clar de ulei uzat. Daca nu se schimba uleiul si se circula in continuare, defectiunile pieselor din cutie devin iminente. Efectele uleiului cu spuma din cutie sunt urmatoarele:
- nu mai ofera ungere suficienta pieselor
- creste uzura pieselor din cutie
- poate creste temperatura de lucru in cutie
- poate aparea uzura accentuata si defectiunea partiala sau totala a cutiei
De cele mau multe ori, soferii ignora semnalele de defectiune ale cutiilor de viteze, conducand astfel vehicule care functioneaza cu probleme. Utilizarea vehiculului cu probleme la cutia de viteze, poate duce la defectiuni mult mai grave ce nu pot fi rezolvate cu usurinta.
Intretinerea cutiei de viteze costa intotdeauna mai putin decat reparatia, asa ca noi va recomandam verificarea si inlocuirea periodica a uleiului pentru prelungirea vietii cutiei d-voastra de viteze.