Continut
Cand alegi camioane forestiere pentru transport busteni, acestea trebuie sa corespunda unor cerinte exigente. Ele sunt utilizate in medii grele de lucru. Conditiile din aceste zone, ascund multe probleme, de aceea trebuie alese camioane care sunt special concepute pentru situatii dificile de munca.
Industria lemnului nu este pentru oricine. La fel, nu orice vehicul face fata acestui mediu de lucru. Drumurile nu sunt asfaltate, sunt drumuri de tara care daca sunt acoperite cu pietris, se considera deja un lux.
De cele mai multe ori, drumurile sunt in panta si pline de noroi pana ajungi la destinatie, drumuri de munte, inguste, greu de parcurs mai ales cu un camion incarcat. In mare, acesta este mediul de lucru al camioanelor forestiere.
Caracteristici camioane forestiere
La camioanele forestiere se pune mare accent pe urmatoarele caracteristici:
- Sasiul este extra ranforsat – stabilitate mare in teren
- Forta de tractiune mare
- Sistem de transmisie manuala
- Anvelope mari pentru a creste garda la sol
- Echipamente forestiere
Sasiul extra ranforsat
Ranforsarea sasiului inseamna intarirea acestuia la nivel de structura, articulatii cat si la suduri sau puncte de prindere ale unor piese. Totodata sunt schimbate unele piese cu altele mai eficiente pentru munca in medii grele.
Forta de tractiune
Datorita terenului accidentat, camioanele forestiere sunt putin diferite, se pune mai mult accent pe capacitatea de a trece peste obstacole si drumuri greu de parcurs. In majoritatea cazurilor, exploatarile forestiere sunt departe de asezari, greu accesibile prin drumuri montane.
Utilizand forta de tractiune a camionului, soferul trebuie sa poata inainta in orice situatie chiar daca o face la o viteza mica.
Stabilitate mare in teren
Drumurile forestiere pot fi si in zone cu miscari de teren. In acest caz se poate intampla ca vehiculul sa trebuiasca sa treaca peste portiuni de drum inclinat sau denivelat, greu de parcurs.
Stabilitatea si manevrabilitatea unui vehicul, depind in primul rand de sistemul de directie. Acest sistem de directie tine legatura dintre volan si roti. Fara directie, vehiculul devine imposibil de condus. Defectiunile acestuia pot duce la dificultati in viraje sau in pastrarea pozitiei directe in condus, masina nu mai asculta de comenzi si trage intr-o parte, in loc sa mearga drept inainte.
Sistemul de transmisie manuala
Ideea este simpla, pentru o stapanire mai usoara a camionului, acesta trebuie sa aiba transmisie manuala sau sa poata fi cuplat pe schimbarea manuala a vitezei.
Daca ajunge la o portiune de drum cu noroi unde este necesar sa foloseasca cuplu mai mare, camionul nu va avea putere decat in cazul in care va schimba intr-o viteza inferioara.
Cutia trebuie sa permita deplasarea cu viteze foarte mici, ex. 2 km/h la o rotatie de 1000 rpm. Circuland astfel la o viteza mica a rotilor nu se rupe aderenta la sol si va reusi sa treaca de diferite obstcole, noroi, zapada sau de portiuni de drum cu dificultate mare.
Camioanele cu transmisie automata se pot strica in astfel de conditii.
Tipuri de camioane transport busteni
La alegerea unui camion de transport lemne, te uiti in primul rand la utilitatile pe care acesta le are si la ce ai tu neaparat nevoie. Bineinteles ca unele camioane sunt mai bune, altele mai slabe in acest domeniu dar putem spune ca am vazut toate tipurile de camioane in domeniul forestier.
Astfel, camioanele MAN, RENAULT, SCANIA, DAF, VOLVO, MERCEDES sau IVECO, pot fi posibile vehicule pentru aceste tipuri de munci. Cu toate acestea, cele mai des intalnite camioane forestiere sunt cele de la firma MAN, atat datorita eficientei acestora cat si a pretului lor redus fata de celelalte tipuri de camioane.
Multi insa isi aleg camioane transport busteni bazandu-se pe alte criterii. Daca dupa incarcare, autovehiculul forestier trebuie sa parcurga distante foarte lungi pe sosea, este posibil ca situatia sa se schimbe putin. Alte tipuri de camioane ar putea sa aiba mai multe avantaje in astfel de situatii, avantaje care pot deveni criterii importante in alegere.
Sa nu uitam nici de confortul camionului. Fara acest aspect, munca unui sofer poate deveni un calvar. Scania, un camion cu performante foarte bune, are o mica problema cu suspensia rigida. Pe drumurile accidentate, din pacate este destul de neplacut sa-l conduci. Cu toate acestea, gasim deseori camioane Scania in lista de oferte camioane transporturi de lemne, mai ales daca acestea, dupa incarcare, trebuie sa livreze marfa la o distanta considerabila.
Echipamente forestiere
Camioanele de transport lemne, in afara de capacitatea lor de a functiona in zone mai greu accesibile, sunt la fel ca toate celelalte camioane. Dotarile difera, deoarece camioanele forestiere au activitati specifice care necesita dotari speciale.
De exemplu este foarte important ca acest tip de camion sa fie echipat cu o macara forestiera pentru manevrarea bustenilor. Macaraua este montata in spatele cabinei si cu ea se incarca remorcile pentru transport. Fara o macara forestiera, camionul de transport busteni nu va putea lucra in padure doar daca este asistat de un alt vehicul cu macara.
La fel si remorcile sunt special concepute pentru transport lemnos. Remorcile sunt deschise si utilizeaza racoante forestiere si chingi ancorare marfa pentru fixarea lemnului.