Continut
Meseria de sofer de camion poate fi foarte atragatoare pentru multi tineri. In primul rand este o meserie recunoscuta ca fiind banoasa si nici nu iti trebuie o pregatire speciala pentru aceasta. Ai nevoie doar de carnet de sofer de categoria C + E si esti bun de pornit la drum.
Totusi, in realitate, este putin mai complicat, e nevoie de putin mai mult decat carnetul de sofer. Oricine dupa varsta de 21 de ani, posesor de carnet categoria B, poate sa faca scoala de soferi de camion. Dar asta nu il va face profesionist, va fi un sofer de camion incepator care va trebui sa acumuleze suficienta experienta pana va putea merge in deplasari lungi.
Bineinteles ca in timp, va invata din proprie experienta, greutatea acestei meserii dar unele sfaturi il pot ajuta de pe acum, sa-si imbunatateasca viata si sa elimine unele neplaceri.
Ce trebuie sa stie un sofer de camion incepator?
Scolile de soferi au un rol simplu: sa ajute tinerii sa invete cele mai importante reguli de condus. Nu au cum sa parcurga toate informatiile de care are nevoie un sofer incepator pentru a deveni profesionist.
In plus, experienta practica nu poate fi acumulata decat in timp. 60 de ore de condus de la scoala de soferi, ajung doar pentru informatiile de baza. Restul trebuie invatat din proprie experienta, conducand sute de ore, in diferite conditii.
Un sofer de camion este responsabil atat de vehiculul lui cat si de marfa pe care o transporta. Nu trebuie doar sa ajunga la destinatie ci si starea marfurilor este importanta. Se pot intampla multe evenimente pe drum, pot aparea situatii care trebuie neaparat rezolvate. La inceput de cariera, un sofer, in mod sigur va avea dificultati. Important e ca totul se poate rezolva cu mult calm daca te pregatesti din timp.
1. Pozitia la volan
Sunt multe lucruri despre care se invata la scoala de soferi. Totusi, nu se invata insa despre meseria de sofer. Nu este usor sa stai ore in sir si sa conduci, mai ales daca nu ti-ai pozitionat bine scaunul. Aceasta regula este valabila si la masinile mici. Pozitia de conducere trebuie sa fie comoda ca sa nu obosesti si sa nu fi deranjat.
Orice deranj mic, poate distrage atentia de la sofat, ducand la un eveniment nedorit. Asa ca este important ca de fiecare data cand urcam in camion, sa pozitionam scaunul daca este nevoie, dupa statura noastra.
Mainile trebuie sa stea pe volan, intr-o pozitie cu coturile la 90 de grade pentru ca in cazul unei frane sau a unui impact, socul sa fie amortizat de maini si de umeri. La fel si pozitia picioarelor trebuie sa fie in unghi de peste 90 de grade. Chiar daca impingi pedala cu toata forta, picioarele trebuie sa ramana indoite.
2. Distributia atentiei in trei directii
Nu este usor sa conduci, mai ales pentru un sofer de camion incepator. Sunt trei directii importante catre care trebuie sa-ti orientezi atentia. Capacitatea de a-ti focusa atentia in aceste directii, poate face ca un sofer sa fie bun in meseria pe care o face:
- controlul vehiculului
- semnele de trafic
- ceilalti participanti la trafic
Condusul unui vehicul cere mai multe actiuni in acelasi timp, ceea ce nu le iese din prima tuturor. Noroc ca atentia distributiva poate fi dezvoltata in timp, prin mult exercitiu.
Chiar si controlul vehiculului poate necesita o atentie deosebita. De exemplu, schimbarea vitezelor la cutiile manuale este un procedeu care necesita atat apasarea pedalei de cuplu cat si schimarea vitezei cu mana. Sa nu uitam ca in acest timp trebuie sa fim atenti la drum si nu in ultimul rand la ceilalti participanti la trafic.
3. Distanta de oprire (regula de doua secunde)
Cand se vorbeste despre atentia la ceilalti participanti la trafic, ne gandim atat la cei care ruleaza in fata noastra, pe directia de mers, cat si la cei care vin pe contrasens.
Pentru a reduce riscurile de accidente este important sa rulam la o distanta suficient de mare de ceilalti participanti la trafic. Un sofer de camion trebuie sa constientizeze ca ruleaza pe un vehicul cu tone de marfa incarcata.
In cazul unei frane, vehiculul va avea tendinta sa-si continue directia de mers. In functie de viteza si de greutatea vehiculului, acesta va avea o distanta de oprire mai mica sau mai mare.
Cum sa calculam distanta pe care este important sa o pastram fata de alt vehicul? Simplu, trebuie sa pastram o distanta pe care o parcurge vehiculul in doua secunde. Cu cat avem o viteza mai mare, cu atat trebuie sa pastram o distanta mai mare fata de ceilalti participanti la trafic.
4. Atentie la simptome
Rareori se strica un vehicul doar asa din senin. De cele mai multe ori, inca inainte de defectiune, putem observa simptome clare care ne arata ca undeva este o problema. Daca esti atent la aceste simptome, o vizita la un mecanic auto camioane te poate scuti de multe neplaceri pe drum.
Ce pot fi aceste simptome? De exemplu un sunet ciudat, un miros sau alte semnale mici pe care le emite un mecanism care nu mai functioneaza corespunzator. Din pacate „mai merge si asa …” poate sa te coste foarte multi bani si timp.
5. Ce faci in cazul unei defectiuni?
Cum scrie si in conduita preventiva, in cazul unei defectiuni a vehiculului, acesta trebuie scos in afara carosabilului si semnalizat corespunzator. Sunt pasi simpli pe care trebuie sa-i faci pentru a reduce riscurile de accidentare. Acestia se invata la toate cursurile scolilor de soferi.
Ceea ce nu se spune, desi ar fi important, e cum sa transporti vehiculul in asa fel incat sa reduci riscurile ca acesta sa se strice si mai tare. Chiar daca asta tine de putina mecanica, este bine de stiut. De exemplu, o regula simpla ar fi ca la tractari camioane, cardanul sa fie scos pentru ca acesta sa nu afecteze cutia de viteze.
Deseori primim la service, cutii de viteze care au suferit in urma unei tractari neprofesioniste. Daca tinem cont de acest sfat, putem sa economisim multi bani necesari unor reparatii ulterioare.