Continut
Cand apar simptomele de defectiune la o cutie automata, trebuie sa le tratam cu multa atentie. Ele ne avertizeaza de posibile defectiuni care ne pot cauza multe neplaceri. Prin rezolvarea defectiunilor usoare putem preveni defectiunile serioase si costisitoare.
Simptome cutie automata defecta
Aceste simptome pot aparea in foarte multe feluri si forme, o pata de ulei sub vehicul, un sunet ciudat sau vibratii in timpul functionarii, miros neplacut, un senzor care ne avertizeaza sau orice altceva neobisnuit poate sa ne arate o defectiune.
Nu este de recomandat sa trecem peste aceste simptome, ele ne avertizeaza despre unele probleme care trebuie neaparat rezolvate. Sa nu asteptam pana cutia de viteze nu mai raspunde la comenzi ci sa incercam sa facem reparatia la primele semne de defectiune.
Costurile unei cutii de viteze automate sunt mari si in cazul unei defectiuni foarte grave ne pot cauza mari batai de cap si costuri insemnate.
Defectiunile cutiei de viteze automate pot fi atat de natura mecanica cat si electrica. Sa vedem pe rand care pot fi acestea.
Simptome ulei uzat la cutie automata
Primul lucru ce trebuie verificat este uleiul de transmisie. Lipsa de ulei din cutie sau calitatea acestuia poate provoca daune serioase cutiei de viteze.
Se verifica vascozitatea si culoarea uleiului de transmisie. Uleiul de transmisie trebuie sa aiba o culoare rosiatica translucida si sa aiba proprietati bune de ungere. In cazul in care culoarea si densitatea acestuia s-a schimbat, in mod sigur trebuie sa luam masuri.
Chiar daca nu observam schimbari la calitatea uleiului de transmisie, cantitatea acestuia este importanta. Daca uleiul nu este la cantitatea minima, nu va putea asigura ungerea necesara.
Cand apar simptome de ulei uzat la cutia autoamta, este recomandata schmbarea uleiului astfel prelungind durata de viata a cutiei.
Motivul scurgerii uleiului din cutie
Daca am observat lipsa de ulei in cutie, atunci trebuie sa facem cercetari pana gasim si motivul pentru care am ajuns in aceasta situatie.
Cutia de viteze este un mediu inchis in care fluidul de transmisie circula, nu are pe unde sa scape decat daca e cazul unei defectiuni.
Daca observam lipsa de ulei, cea mai usoare metoda de reparare este completarea acestuia pana la cantitatea necesara. Din pacate daca problema reala nu este rezolvata, in curand cutia va ajunge din nou in aceeasi situatie.
Citeste si Cum afecteaza lipsa de ulei cutia de viteze
Cutia trebuie desfacuta si verificata ca sa vedem motivele si locul unde scapa uleiul din cutie. Doar dupa rezolvarea defectiunii reale putem spune ca s-a facut reparatia.
Uzura pieselor din cutie
Culoarea si densitatea lichidului de transmisie ne mai poate avertiza de un lucru. Una sau mai multe piese din cutie sunt uzate si produc pilitura de fier.
Depistarea pieselor uzate nu poate fi facuta decat prin desfacerea cutiei si verificarea pieselor bucata cu bucata. Acest lucru nu poate fi facut acasa.
Este important sa apelati la un profesionist sau la un service reparatii cutii viteze camioane care are dotarile necesare pentru inspectie si diagnoza.
Citeste si Ce inseamna pilitura de fier in uleiul din cutia de viteze?
Cutia este desfacuta si verificata pana la depistarea pieselor cu uzura. Schimbarea pieselor cu uzura, cu piese de calitate o sa va asigure functionarea cutiei mult timp dupa reparatie.
Simptome cutie automata defecta – defectiunile computerului
Aceste defectiuni sunt vizibile in general mai ales in timpul functionarii. Daca transmisia vehiculului nu raspunde la comenzi sau functioneaza cu intarziere, pierde din putere sau afiseaza erori, aceasta poate semnala o problema la sistem.
In general aceasta problema se poate rezolva foarte usor prin resetarea computerului, prin deconectarea de la curent, pentru o jumatate de ora.
La urmatoarea pornire, calculatorul se reseteaza la setarile initiale din fabrica si veti scapa de problemele/erorile aparute anterior.
Daca insa neregularitatile nu dispar si persista, singura solutie este sa mergeti la un service specializat care sa verifice in detaliu calculatorul acestuia.
Acesta va scana codurile de eroare pentru a depista problemele reale ale transmisiei. Ele pot fi erori legate de cablare sau un martor care nu functioneaza cum trebuie.
Toate problemele legate de simptome cutie automata defecta, pot fi remediate daca apelati la specialisti. Reparatia unei transmisii poate fi costisitoare daca asteptam pana la defectiunea totala. Daca insa apelam la specialisti, la primele simptome de la cutia automata defecta, ne putem scuti de foarte multe costuri suplimentare ulterioare.
Cutia automata la utilizare
Camioanele cu transmisie automata sunt din ce in ce mai mult preferate de firmele de transport. Motivele sunt simple, utilizarea acestora este mai usoara, intretinerea usoara si elimina problema lipsei de calificare a soferilor care nu stiu sa utilizeze ambreiajul.
Cutia de viteza automata, in comparatie cu cea manuala, nu are schimbator de viteza ci in general un stick in dreapta volanului. Pe acest stick sunt 3 pozitii principale existente pe toate camioanele dotate cu cutia de viteza automata si anume pozitiile N-neutru, D-drive si R-marsarier.
Cutia automata la manevre
Pentru plecarea din loc tot ce trebuie sa stie un sofer de camion e sa apese frana si sa cupleze in pozitia drive. La fel se procedeaza si daca dorim sa mergem cu marsarier, se apasa pedala de frana si se cupleaza pe R. Pentru oprire la fel se procedeaza, se apasa frana de serviciu, se cupleaza frana de mana si se schimba in pozitia Neutru. Este simplificata mult munca soferului de aceea este cutia automata atat de preferata de firmele de transport.
Unele tipuri de camioane cum este Mercedes, pe acelasi stick este si retarderul, la Volvo retarderul este pe un stick mai mic. Retarderul in general are doua pozitii dar putem intalni retarderi si cu mai multe pozitii. Rolul retarderului este sa inlocuiasca frana de serviciu.
In pozitia automata pe afisaj se gaseste un mic A care arata in ce sistem functioneaza cutia de viteza. In acest caz vitezele se schimba automat in momentul in care motorul ajunge la turatia aferenta. Cu toate acestea avem posibilitatea de schimbare a vitezei in trepte mai mari sau mai mici daca consideram necesar prin apasarea stickului in sus sau in jos.
Bineinteles ca la unele cutii automate exista mai multe moduri de lucru cum ar fi automat economic, manual, manual in putere dar acestea difera de la un fabricant de camioane la altul, de aceea nu intram in detalii si lasam ca fiecare sa descopere diferentele la vehiculul pe care lucreaza.
Cum utilizezi o cutie automata in regim manual
Toate cutiile de viteza automate au pe bord un afisaj care arata in ce pozitie este stickul cat si in ce viteza este vehiculul. Camioanele cu cutiile automate au si posibilitatea de a rula si manual, necesar in cazul in care vehiculul este inpotmolit sau trebuie sa porneasca in panta.
Constructorii de camioane au inteles cat de important este ca in unele cazuri soferul sa aiba un control extins asupra functionarii vehiculului de aceea au si lasat optiunea de a cupla cutia de viteza in regim manual.
In momentul in care cuplam in regim manual, cutia de viteza nu va mai schimba automat vitezele ci va astepta sa schimbam noi. In anumite conditii cuplarea pe regim cutie manuala este indispensabila, fara el camionul nu ar mai putea porni in panta sau sa iasa dintr-un loc impotmolit.
Avantaje si dezavantaje la cutia automata
Cutia de viteza automata a simplificat mult conducerea vehiculelor si a sporit confortul in timpul sofatului. In general cei care invata sa sofeze cu vehicul ce are cutie automata considera ca aceasta este superioara fata de cele manuale, insa multi profesionisti de moda veche cred invers, ei simt nevoia sa controleze masina in totalitate iar asta n-o pot face decat cu o cutie manuala. Toate astea le puteti citi intr-un articol anterior cu titlul „Cutie de viteza manuala sau automata” unde am facut o usoara comparatie intre cele doua tipuri de cutii de viteze.
Avantajele la cutia automata
Probabil cel mai mare avantaj la cutia de viteza automata este confortul sporit pe care il asigura. Soferul poate sa conduca relaxat fara sa fie nevoie sa schimbe vitezele in timpul deplasarii. Vitezele se schimba electronic in momentul in care turatia ajunge la cea necesara fara interventia soferului.
Sunt multe pareri formate in timp ca aceste cutii de viteze automate nu sunt la fel de rapide ca si cele manuale. Noile cutii de viteze automate sunt deja la fel de performante si rapide ca si cele manuale sau chiar mai rapide, unele ajungand la o performanta de 0.15 secunde care e mai rapida decat orice sofer experimentat.
Cum schimbarea vitezelor se face la atingerea turatiei optime, sunt economice pe drum intins, pe distante foarte lungi, unde vehicului ruleaza la o viteza constanta. Important este sa stim ca la cutia automata, atunci cand conduci corect, consumul se reduce.
In unele cutii de viteza automate este inclusa si optiunea de frana de motor. In cazul in care camionul merge la vale, la cutiile de viteza manuala se pune intr-o treapta inferioara ca sa nu prinda viteza. La cutiile noi de viteza automate, in cazul in care nu apasam pe acceleratie, nu creste viteza de deplasare chiar daca merge la vale. La tiruri ajunge daca apesi un pic frana sa ajunga camionul intr-o treapta inferioara si poate continua drumul cu o viteza redusa de deplasare.
Dezavantajele la cutia automata
Frana de motor nu este la fel de eficienta ca la cutia de viteza manuala, la o coborare prelungita turatia poate creste destul de mult. Sunt soferi care aleg sa cupleze in modul manual la coborarea in panta pentru a putea stapani mai bine vehiculul.
Cea mai buna performanta, cutia de viteza automata o are cu motorul incalzit, de aceea in primele 10 minute consumul este mult mai ridicat. Este bine ca masina sa nu fie fortata pana se incalzeste, astfel si consumul de carburant ramane la un nivel normal.
Cutia de viteza automata este mai complicata, de aceea pretul acesteia este mai mare, piesele de schimb, intretinerea si reparatia sunt mai costisitoare fata de cutiile de viteza manuale.
Au o sensibilitate mai mare si o rezistenta mai mica la uzura mediului de lucru. Cum am scris intr-un articol anterior este bine ca pentru un mediu de lucru in conditii grele de munca sa se utilizeze un vehicul avand cutie manuala si nu una automata.