Continut
Ca transportator, cand cumperi camioane pentru parcul auto, trebuie sa tii cont de anumite aspecte. In acest articol o sa descriem cateva reguli care ar putea ajuta orice transportator sa faca alegeri inspirate care sa-l ajute pe termen lung.
Sunt cateva elemente cheie care pot fi decisive la cumpararea vehiculelor. Suntem constienti ca doua firme nu sunt la fel si nici prioritatile nu seamana intodeauna, totusi sunt cateva elemente care pot fi prioritare in aceste cazuri.
- Mediul de utilizare al camionului
- Pretul de achizitie al camionului
- Pretul de intretinere al camionului
- Confortul camionului
- Caracteristicile si dotarile camionului
Mediul de utilizare al camionului
Probabil este unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont la cumpararea unui camion. Unde il vei folosi? Care va fi rolul acestuia? Ce distante vrei sa parcurgi cu acesta zilnic? Sunt intrebari la care neaparat trebuie sa raspunzi inainte de a achizitiona un camion.
In functie de acest mediu de lucru trebuie neaparat sa cautam cea mai buna solutie. De exemplu, unele camioane functioneaza foarte bine la transport marfa pe distante mari, altele dau un randament deosebit in mediu de lucru greu, cum ar fi pe santiere / constructii sau la defrisat paduri.
Cu alte cuvinte este foarte important sa tineti cont de dotarile camionului, de performanta necesara in acel mediu de lucru si de echipamente.
Nu voi vorbi foarte mult despre acest aspect pentru ca am vorbit deja intr-un alt articol cu titlul Influenta transmisiei la mediul de lucru.
Confortul camionului
Stiu ca acest aspect se leaga oarecum de mediul de utilizare al camionului. In mediu de lucru greu, confortul are o importanta foarte redusa.
La camioanele de transport marfa, soferul locuieste de multe ori in cabina, de aceea acest aspect primeste o importanta deosebita.
Unele camione sunt mai confortabile pentru ca sunt special contruite pentru drumurile lungi si un mod de viata nomad. Aici intra si usurinta cu care se poate conduce camionul. Pe drumurile lungi acest aspect primeste o importanta deosebita.
Caracteristicile si dotarile camionului
La fel ca si confortul camionului, caracterisiticile si dotarile sunt diferite la camioane datorita mediului de lucru diferit la care acestea trebuie utilizate.
Chiar daca ne gandim doar la tipul camionului, numele ne poate furniza anumite informatii despre caracteristicile si dotarile acestuia. Fiecare producator si-a dezovoltat camioanele bazandu-se pe anumite criterii, care in timp au devenit specifice pentru brandul respectiv.
- Camioane DAF – sunt concepute pentru drumurile lungi cu un consum de carburant foarte bun la un randament excelent. Soferii iubesc camioanele DAF datorita usurintei cu care acestea se manevreaza. Nu este recomandat pentru mediu de lucru greu pentru ca motorul se incalzeste si se strica usor.
- Camioane Volvo – un camion puternic dar cu consum relativ scazut. Daca ne gandim la eficienta, are un consum de 26 litri de motorina la suta de km ceea ce inseamna o fiabilitate foarte buna. Are un demaraj lung, poate fi utilizat cu eficienta in mediu de lucru greu. Aspectul nu este de neglijat, are un design modern ceea ce atrage privirile soferilor. Dezavantaj, indisponibilitatea pieselor de schimb.
- Camioane MAN – Probabil cele mai cunoscute camioane de la noi datorita raportului calitate/pret. Sunt deseori utilizate la transportul materialelor de constructii, pe santiere sau in lucrarile forestiere. Au un consum redus de combustibil si fiabilitate in utilizare. Punct slab – injectoarele care se schimba la 500k.
- Camioane Scania – Special concepute pentru transport produse pe distante mari. Aceste camioane sunt echipate cu sistem de monitorizare a carburantului ce ajuta la reducerea consumului de carburant. Are un motor foarte rezistent datorita caruia acesta a fost numit motor indestructibil. Punctele slabe sunt injectoarele si planetarele.
Pretul de achizitie al camionului
Pretul de achizitie este decisiv in cele mai multe cazuri. Fiecare firma de transport are un buget pentru extinderea parcului auto si in conformitate cu acesta se iau multe decizii. In acest mod se poate alege intre achizitionarea de camione noi in leasing sau cumpararea de camioane la mana a doua. Ambele sunt justificate in functie de strategia de dezvoltare a afacerii si de bugetul existent.
Strategia de cumparare camioane noi
Firmele care aleg strategia de cumparare camioane noi in leasing, mizeaza pe garantia primita si cheltuielile de intretinere reduse ale acestora. Ca sa furnizam si cateva date exacte, camioanele noi au o garantie pana la un rulaj de 500000 de km sau pe o perioada de 5 ani de la data achizitiei.
In general un camion de transport ca sa-si scoata chelutielile, trebuie sa faca lunar 12000 de km, ceea ce inseamna 144000 de km pe an. Astfel daca camionul parcurge luna de luna aceasta distanta, in 4 ani depaseste limita de 500000 de km si-i expira garantia. Ca strategia sa fie eficienta, camionul care a depasit garantia este inlocuit cu altul nou la care se plateste in continuare leasingul.
Strategia de cumparare camioane sh
O alta strategie este cea de cumparare camioane second hand la un pret de achizitie mai mic. Ca orice alt vehicul, camioanele la mana a doua pierd anual procentaje din valoare. Astfel putem spune ca dupa 5-6 ani de utilizare, pretul unui camion poate scadea considerabil.
Garantia initiala este foarte bine calculata, dupa 5-6 ani de rulare a unui camion incep sa apara semne de oboseala si de uzura ale acestuia. Nu inseamna ca acesta nu va functiona bine insa reparatiile de intretinere necesare vor fi din ce in ce mai dese.
Noi care ne ocupam de reparatii cutii de viteze am observat deja ca au inceput sa vina cutii de viteze si de pe vehicule care au rulat doar 5-6 ani de la data fabricatiei.
Pretul de intretinere al camionului
Pretul de intretinere nu este vizibil din start. Poti avea o suma necesara la fiecare vehicul pentru reparatiile de intretinere regulate si consumabile cum ar fi:
- cauciucuri noi
- filtre
- uleiuri
- accesorii
Acestea pot fi urmarite foarte usor, sunt tabele foarte bine puse la punct care arata la cati km trebuie schimbate consumabilele sau uleiul.
La camioanele rulate apar insa si defectiunile care pot avea cheltuieli semnificative, cum ar fi cele de la motor sau transmisie. Altfel spus costurile de utilizare a unui camion rulat cresc cu anii.