Continut
Daca vrei sa cladesti o firma de transport marfa, trebuie sa pornesti de la reguli clare care au rolul sa mentina functionarea ei in toate imprejurarile. In functie de aceste reguli si prioritati, o afacere de transport marfa poate sa evolueze sau sa stagneze.
Cu totii stim ca nu toate firmele de transport marfa au un management solid, un sistem clar si functional. Sunt multe firme de transport marfa mari care au o logistica bine pusa la punct si sunt cladite pe sisteme deja functionale dar sunt mult mai multe afaceri mici in domeniul transporturilor care nu au un sistem clar de functionare devenind astfel vulnerabile la fluctuatiile pietii.
Diferenta dintre cele doua afaceri de transport este logistica, sistemul pe care sunt cladite si prioritatile pe care si le stabilesc. Se creeaza o diferenta foarte mare intre cele doua tipuri de afaceri desi aparent ele presteaza acelasi serviciu si functioneaza la fel.
Cu toate acestea, unele firme functioneaza mai bine, sunt afaceri stabile, prospere, unde salariile sunt mai mari si se bucura de o reputatie si incredere mult mai mare decat alte firme.
Cum functioneaza o afacere de transport marfa?
Circulația a peste 75% din toate mărfurile transportate în economiile moderne este asigurata de transporturi rutiere de marfuri. In ultimii ani, acest tip de transport a devenit de o importanță vitală pentru economie în ansamblul ei.
Prin dezvoltarea de servicii transport marfa se asigura buna funcționare a societății si miscarea marfurilor rapid, eficient și fiabil.
Tocmai din acest motiv, o astfel de afacere poate fi o mina de aur dar la fel daca nu este cladita pe principii economice stabile, poate fi si o mare bataie de cap.
Tipuri de firme transport marfa
Firmele care ofera servicii de transport pot fi foarte diferite si in general sunt specializate pe domeniul in care functioneaza:
- Transportatori pe distante mari care preponderent sunt firme de transport marfa international
- Transportatori pe distanţe reduse, numite si firme de transport marfa intern
- Transportatori de încărcături mici cum sunt serviciile de curierat
- Transportatori de dimensiuni sau caracteristici specifice
Aceste tipuri de servicii necesita vehicule si dotari specifice care sunt special concepute in acest scop. De exemplu, pentru transport marfa international, vehiculul de lucru trebuie sa aiba alte caracteristici fata de un vehicul de transport intern, special conceput pentru un mediu greu de lucru.
Ce cheltuilei are o firma de transport marfa
In foarte multe medii de afaceri se isca discutii, daca o afacere este sau nu viabila. Adevarul e ca orice afacere poate functiona in anumite conditii si la un anumit nivel.
Ca sa functioneze, o afacere trebuie sa aiba anumite reguli clare si bine puse la punct. Fiecare afacere functioneaza dupa reguli proprii dar asta nu inseamna ca ele nu sunt asemanatoare sau construite pe aceleasi principii cu regulile altor afaceri.
1. Echilibrul banilor – venit si cheltuieli
Orice afacere este un proces economic in care exista anumite cheltuieli si la final trebuie sa ai un venit. O afacere care nu genereaza suficient venit, nu poate fi numita afacere viabila si mai devreme sau mai tarziu va da faliment.
In orice afacere exista acest echilibru foarte sensibil de care tot timpul trebuie tinut cont daca dorim sa fie sustenabila.
Nici in afacerile de transport marfuri nu e diferit, trebuie tinut cont de echilibrul dintre venituri si cheltuieli. In functie de acest aspect trebuie fixat pretul pe serviciile de transport, acesta trebuie sa asigure o suma constanta pentru intretinerea vehiculelor.
2. Cheltuieli directe si indirecte la o firma de transport marfa
Sunt multe firme de transport marfa care din dorinta de a castiga mai multe curse, fixeaza preturi foarte mici, ramanand astfel cu un venit foarte mic in urma lor. Trebuie insa inteles faptul ca venitul respectiv trebuie sa acopere nu doar cheltuielile directe ci si cheltuielile indirecte ale firmei.
Cheltuielile directe sunt cele pe combustibil si salariul/diurna soferului si multe alte cheltuieli care trebuie achitate.
Exista la fel si cheltuieli cu personalul de conducere, biroul/personalul de la vanzari, facturare. Acestia asigura partea nevazuta a unei afaceri fara de care o firma nu poate functiona.
3. Cheltuielile unui vehicul de transport
Ceea ce ne intereseaza pe noi sunt cheltuielile unor servicii de transport care privesc direct functionarea acestor tipuri de afaceri. Pe langa cheltuielile directe sus amintite, exista un cost de care trebuie sa tinem cont.
Orice mecanism care functioneaza, in timp se uzeaza si necesita reparatii. Chiar daca pe moment un vehicul nu are probleme, defectiunile datorate utilizarii acestuia, vor aparea inevitabil.
Cheltuielile de intretinere si reparatii la vehiculul de transport, sunt cheltuieli indirecte de care trebuie neaparat tinut cont.
Firmele mari de transport tin o statistica regulata ca sa stie exact pentru fiecare 100 de mii de km cat trebuie sa investeasca in reparatii, ceea ce va aparea in pretul serviciului.
4. Stabilirea preturilor la servicii de transport
Daca preturile cu care se lucreaza, sunt bine stabilite, firma va functiona ca un mecanism bine uns si va genera bani proprietarilor. Chiar daca pretul lor pare usor peste ofertele altora, totusi firma poate avea beneficii sau garantii in plus care sa atraga clientii spre ea.
Pentru atragerea de clienti, o strategie bine pusa la punct poate avea eficienta mult mai mare decat reducerea preturilor. De exemplu, garantia ca transportul se va face in timp util, altfel clientii vor primi o reducere de 10%, poate avea un impact mai puternic decat o reducere.
Aceasta garantie, practic este o asigurare ca serviciile oferite sunt foarte bune si firma prestatoare are incredere ca va termina lucrarile conform contractului.
Acest tip de abordare va aduce clienti care prefera servicii de transport de calitate in defavoarea unor servicii ieftine dar nesigure.
Capcana preturilor reduse
Sunt insa multe firme care lucreaza cu tarife sub pretul pietei, de teama ca nu vor avea suficiente comenzi. Din pacate, pe termen lung, nu este o strategie eficienta.
Din start tintesc o piata pentru care doar pretul conteaza iar acesti clienti nu sunt o piata fidela. Oricand pot merge la concurenta daca primesc o reducere si mai mare pe moment.
Aceste firme de transport, chiar daca supravietuiesc, nu prospera cum ar trebui. Daca persista in aceasta strategie pe o perioada lunga de timp, pot ajunge sa ia decizii gresite din dorinta de a reduce cheltuielile.
Economisirea nu este intotdeauna cea mai buna solutie dar in mod sigur este cea mai la indemana. Aceste economisiri incep acolo unde nu ar trebui dar sunt cheltuielile cele mai evidente.
5. Prioritati care ofera avantaje
Prin ce difera firmele de transport de succes astfel incat, in timp sa se diferentieze atat de mult? Sistemul de management bine pus la punct dupa care functioneaza si prioritatile care ridica firma la nivel calitativ mult mai inalt.
- Investitii in vehicule de calitate
- Intretinere regulata a vehiculelor (reparatii in timp util si cu piese de calitate)
- Soferi calificati si bine pregatiti
- Respectarea termenelor de transport
- Produse livrate in stare buna
Toate aceste puncte ajuta firma sa ofere servicii de transport de foarte buna calitate si incredere totala in serviciile oferite. In timp, credibilitatea firmei creste, clientii se fidelizeaza si afacerea devine stabila si predictibila.
Aici accentul se pune in primul rand pe calitate pe toate planurile. Suntem constienti ca o astfel de abordare este mai costisitoare, calitatea costa si de cele mai multe ori si clientii acestor firme vor fi pe masura, firme care nu se uita neaparat la bani ci la calitatea serviciilor primite.
Investitiile facute in vehicule de calitate aduc din start un avantaj. Costuri mai mici de intretinere a acestora si mai putin timp la reparatii. Sunt avantaje care poate pe moment par mici dar in timp aduc o mare valoare.
Reparatiile cu piese de calitate sunt obligatorii pentru o firma care doreste stabilitate. Din punctul nostru de vedere, acest aspect este unul dintre cele mai importante strategii de stabilizare ale unei afaceri.
Costurile firmei de transport marfa
Sunt multe afaceri de transport care nu evolueaza asa cum se doreste si niciodata nu pot depasi stadiul in care se afla. De cele mai multe ori problema incepe la definirea prioritatilor stabilite.
Politica de austeritate isi spune cuvantul la aceste firme, sunt reduceri de costuri pe toate planurile iar acest lucru poate avea un impact negativ asupra afacerii. Sa vedem deci care sunt caracteristicile acestor afaceri:
- vehicule la mana a doua
- reparatii ieftine cu piese din dezmembrari sau piese ieftine de slaba calitate
- salarii mici
Aceste masuri isi pun amprenta pe afacere si o limiteaza. Noi intelegem ca fiecare afacere are structura proprie si in functie de aceasta se aleg prioritatile.
Este adevarat si faptul ca unele afaceri nu necesita atat de multe investitii si mai ales nu necesita vehicule noi. De multe ori este mai indicat sa punem un vehicul vechi intr-un mediu de lucru greu, unde uzura acestuia este foarte mare decat un vehicul nou pe care riscam sa-l facem praf.
Cu toate acestea, chiar daca se lucreaza cu vehicule la mana a doua, reparatiile importante trebuie facute cu piese de calitate pentru ca acestea sa tina mult mai mult timp. Predictibilitatea unei afaceri poate fi facuta doar cu vehicule functionale altfel ne bazam pe ceva ce nu asigura o continuitate.
Reparatiile facute cu piese de calitate ofera siguranta si continuitate unei afaceri iar cele facute cu piese de calitate slaba intretin nesiguranta acesteia. De exemplu nu este acelasi lucru daca la o cutie de viteze trebuie facute reparatii la fiecare 6 luni sau odata la 2-3 ani sau chiar mai mult.
Costurile unor reparatii ieftine pot iesi in timp mult mai scumpe decat o reparatie facuta odata, cu piese de calitate. Se pierde mult timp pretios cu reparatiile repetate care se recupereaza foarte greu sau deloc.
Importanta intretinerii vehiculelor
Reparatiile camioanelor nu sunt ieftine, nici piesele de schimb, asa ca aici pare cea mai rapida solutie sa faci economie. Problema este ca acest lucru poate genera alegeri total gresite.
Amintim doar cateva greseli pe care le fac firmele de transport pentru a reduce din cheltuielile de reparatii:
- nu repara vehiculul la primele semne de defectiune
- fac reparatia cu piese de slaba calitate
- nu repara cu profesionisti
Toata lumea stie ca piesele defecte le afecteaza si pe cele cu care conlucreaza. Astfel daca la primele semne acestea nu sunt schimbate, vor deteriora si alte piese. Ca urmare, va trebui sa schimbam mai multe piese cu defectiune in loc de una.
Sa nu repari defectiunile la primul simptom
Un exemplu relevant este mecanismul cutiei de viteze unde deteriorarea unei singure piese poate bloca o parte din mecanism. Astfel vehiculul nu mai intra intr-o anumita viteza dar poate fi utilizat in continuare daca se ruleaza in alte viteze.
Din pacate daca s-a deteriorat un pinion, acesta ramanand in mecanism poate afecta functionarea altor piese cu care conlucreaza. Astfel deseori vedem pe langa pinionul cu defectiune si celelalte pinioane din imediata apropiere a acestuia cu urme de uzura sau zgarieturi.
Piesele utilizate la reparatii
O alta metoda de reducere a preturilor este utilizarea de piese de schimb de slaba calitate in reparatii. Pentru un nestiutor, piesele de slaba calitate pot arata exact ca piesele de buna calitate, diferenta este materialul din care acestea sunt produse.
Mai ales la piesele de tip pinioane, unde calitatea materialelor are o importanta deosebita. Pinioanele din cutie chiar daca sunt in baie de ulei, se freaca in timpul functionarii.
Uleiul are rolul sa reduca frictiunea si sa protejeze piesele impotriva incalzirii excesive dar nu poate face minuni. Daca piesa de schimb este facuta dintr-un material mai moale, aceasta nu va rezista la uzura si se va deteriora intr-un timp mult mai scurt decat piesele de calitate.
Reparatii facute la neprofesionisti
O alta greseala este sa faci reparatia cu un neprofesionist, un meserias care lucreaza fara firma. Chiar daca lucreaza foarte ieftin, este posibil sa nu ofere garantia ca lucrarea va fi facuta cum trebuie. Iar cand cineva lucreaza ieftin, nu intotdeauna poate sa ofere garantie.
Reparatia cutiei de viteze la specialisti ofera un plus de siguranta ca lucrarea a fost facuta cum trebuie. Aceasta se reflecta si in garantia oferita de firma pentru montaj.
Cand o firma ofera garantie, inseamna ca ei sunt atat de siguri de munca lor ca daca ceva nu s-a montat cum trebuie, vor reface lucrarea gratuit.
In general pe manopera se ofera 6 luni, timp in care in mod sigur se va observa daca ceva s-a montat gresit. Pentru piese, garantia este de un an de zile data de firma producatoare.
Aceste mici greseli de administrare pot avea repecursiuni mari in dezvoltarea unei firme de transport. Alegerile facute pot ajuta sau pot bloca prosperitatea oricarei firme.
Cum va putem ajuta noi?
Noi stim cat de important este pentru clientii nostri sa aiba o afacere profitabila si stabila. Intelegem ca reparatiile sunt costuri suplimentare care niciodata nu sunt placute.
Tocmai din acest motiv va asiguram ca serviciile noastre de reparatii cutii de viteze sunt:
- servicii de reparatii la standarde inalte
- piese cutii de viteze de calitate
- garantie pe lucrare si pe piesele montate (garantia producatorului)
- reparatii in timp util, predare la termenul stabilit
Politica firmei nostre este in asa fel gandita incat sa va putem oferi un suport pentru stabilizarea afacerii dvs, asigurandu-va o reparatie de calitate a cutiilor de viteze. Sa nu uitati, alegerile facute au un impact asupra afacerii dvs.
Alegand sa lucrati cu noi, veti beneficia de servicii de reparatii cu piese noi, cu garantia pe lucrare si pe piese.