Continut
Recent am primit o intrebare destul de interesanta ca sa merite toata atentia mea si la care doresc sa raspund in cateva cuvinte.
Am.schimbat recent uleiul in cutia de viteze a unui MAN TGA 410 si am observat pilitura de fier in ulei. Care ar fi cauza si daca necesita o reconditionare imediata cutia?
In intretinerea cutiilor de viteze intra si schimbarea uleiului din cutie daca acesta se subtiaza sau isi schimba culoarea si isi pierde proprietatile de ungere. Stim insa ca uleiul din cutie nu trebuie schimbat la fel de des ca si uleiul din motor.
Cutia de viteze nu functioneaza la temperaturi atat de ridicate ca in cazul motorului de aceea si uleiul isi pastreaza proprietatile de ungere mult mai mult timp. In rest are acelasi scop, ungerea pieselor de schimb pentru reducerea frictiunii, reducerea temperaturii si protectia pieselor.
De ce apare pilitura de fier in ulei?
Pilitura de fier este un semn clar de uzura a unei piese din cutie. Este ceva ceva frecvent intalnit la cutiile venite pentru reparatii. Datorita modului de functionare a cutiei de viteze, in aceasta se creeaza pilitura de fier.
Piesele dintr-o cutie, conlucreaza in timpul functionarii iar stratul de ulei de pe piese reduce frictiunea dintre ele. Datorita frictiunii, suprafata pieselor se poate zgaria si asa apare pilitura de fier.
Cum suprafata neteda a piesei devine zgariata, va creste frictiunea dintre piese. In timp, aceste piese se pot deteriora sau in cazuri extreme se pot rupe bucati mai mici sau mai mari din ele.
Citeste si Cum afecteaza lipsa de ulei cutia de viteze
Pilitura de fier este un semn clar ca una sau mai multe piese din cutie o produc si este doar o chestiune de timp sa apara o defectiune. Cutia trebuie desfacuta si verificate piesele din ea pentru a depista motivul pentru care apare pilitura de fier.
De ce se strica sistemul de transmsise?
Sunt multe motive pentru care piesele dintr-o cutie se uzeaza. Lipsa de ulei sau ulei de proasta calitate, piese de schimb de slaba calitate sau alte motive.
Poate fi chiar si o eroare de constructie a cutiei, eroare datorita careia o anumita piesa sa aiba o uzura mai mare si sa se strice frecvent. Mecanicii stiu deja ca anumite cutii vin mai des cu aceleasi probleme. De ce se intampla asta? Pentru ca piesa respectiva, dupa un timp de functionare, se duce orice ai face.
In general spunem ca fiecare piesa are o anumita durata de viata. Nu sunt facute sa functioneze la nesfarsit. Mai repede sau mai tarziu orice piesa din cutie se va uza si va trebui schimbata.
Intrebarea nu este daca se strica sau nu, ci cand se va strica. Scopul intretinerii unei cutii este sa prelungeasca cat mai mult durata de viata a acesteia.
Calitatea pieselor utilizate la reparatie
Probabil cea mai comuna problema din cauza careia o cutie se strica mai repede decat alta este uleiul si calitatea pieselor utilizate la reparatie.
Pe piata auto se gasesc mii si mii de piese de schimb. De multe ori nici nu stii pe care sa le alegi pentru ca nu toate au aceeasi calitate si asta se va vedea in primul rand la durata de viata a lor. Unele piese chiar daca par super bune, nu rezista la tensiunile aparute in timpul lucrului.
citeste si Tipuri de piese de schimbi
Daca aliajul din care aceste piese sunt fabricate nu corespunde cerintelor, ele vor avea o uzura mai mare si implicit o durata de viata mult mai mica. Daca un singur pinion din ansamblu nu corespunde din punct de vedere calitativ, acesta poate strica toata cutia.
Este necesara reconditionarea imediata a cutiei?
Cum am spus mai sus, pilitura de fier este un semnal ca undeva este o problema. Important e sa constientizam de unde vine si care vor fi urmarile.
Desfacerea unei cutii de viteze si schimbarea pieselor este un proces costisitor. Multi amana in acest stadiu reparatia desi ar fi de recomandat. Atunci macar sa fim cu multa atentie la alte simptome de defectiune ale cutiei.
Citeste si Ce costuri poate avea defectiunea cutiei de viteze?
Daca cutia functioneaza fara probleme si nu sunt alte semne de defectiune, sa privim pilitura de fier din ulei ca pe o atentionare. Sa stim ca va urma o defectiune cand va trebui sa schimbam piesele respective.
Schimbarea uleiului din cutie poate da un plus de protectie acesteia, va putea functiona o perioada fara alte probleme.
Daca insa piesele sunt deja defecte, in mod sigur in cel mai scurt timp vor aparea si simptomele defectiunii. In acest caz trebuie apelat urgent la un service cutii de viteze specializat pentru reconditionarea cutiei.