Continut
In reparatia cutiilor de viteze ne intalnim zilnic cu raportul de transmisie al pinioanelor. Acest raport se refera la viteza de rotatie dintre doua pinioane interconectate care hotarasc viteza de deplasare a unui vehicul.
Cum functioneaza raportul de transmisie
Orice cutie de viteze este un sistem complex de mecanisme pe baza de pinioane care functioneaza pe diferite rapoarte. In functie de aceste rapoarte dintre pinioane se deplaseaza un vehicul intr-o anumita viteza.
Practic aceste rapoarte de transmisie ale pinioanelor, faciliteaza ca un vehicul sa ruleze cu diferite viteze chiar daca motorul transmite aceeasi putere.
Pentru a simplifica ideea, vom da un exemplu de relatie dintre pinioane, cand unul dintre ele este conectat direct la forta de rotatie de la motor iar celelalt e cuplat cu acesta si transmite puterea de iesire la roti.
Intr-o cutie de viteze sunt mai multe perechi de pinioane care fac transmisia succesiv, facilitand miscarea vehiculului cu diferite viteze, prin schimbarea rapoartelor la pinioane.
Cum se calculeaza acest raport?
Raportul dintre doua pinioane interconectate (roti dintate) va hotari viteza de rotatie la iesire. Pentru a primi raportul de transmisie dintre doua roti dintate, dintr-un mecanism, trebuie numarati dintii de la pinioane.
Daca stim numarul dintilor de la pinioane, putem sa calculam foarte usor raportul lor.
In exemplul nostru o roata dintata de dimensiune mai mica roteste o roata dintata mai mare. Sa zicem ca roata dintata de antrenare are 20 de dinti iar numarul de dinti ai rotii motorizate este de 30.
Raportul de transmisie se gaseste daca impartim numarul dintilor de la roata motorizata cu valorile primite de la roata antrenata: 30:20=1.5 sau cum se mai spune 3/2
Raportul de transmisie de la sistemul nostru de pinioane interconectate este de 1.5 sau 3/2. Cu alte cuvinte roata mica trebuie sa se roteasca odata si jumatate pana pinionul cu 30 de dinti se roteste o singura data. Acest lucru inseamna o scadere a vitezei de rotatie la iesire.
De ce este important raportul de transmisie?
Cu totii stim ca diferite camioane sunt recomandate in diferite medii de lucru. Unele camioane sunt mai bune la consum iar altele sunt mai rapide sau functioneaza mai bine in medii grele de lucru.
Totul depinde de constructia vehicului si nu in ultimul rand de constructia sistemului de transmisie. Orice cutie de viteze este proiectata in asa fel incat sa ofere o eficienta buna vehicului pe care este montata.
In functie de aceste rapoarte, un vehicul este mai rapid sau mai lent, mai economic sau mai putin economic dar cu o forta de tractiune mai mare.
Aceste rapoarte dintr-o cutie vor influenta direct functionarea unui vehicul, puterea de tractiune, consumul, viteza de deplasare etc.
Astfel apar vehiculele specializate in anumite domenii, vehicule de transport pentru cursa lunga sau vehicule de transport pentru medii grele de munca.
De ce sunt importante rapoartele de la pinioane?
In reparatii cutii viteze, am avut deseori cerinta sa schimbam unele pinioane cu altele. In unele cazuri a fost posibil, in altele nu am recomandat acest lucru.
Schimband raporul dintre pinioane, se schimba toata functionarea mecanismului, implicit si consumul lui. Cutiile de viteze sunt proiectate sa aiba o eficienta foarte buna impreuna cu motorul pe care-l deservesc, fiind interconectate cu acesta.
Daca schimbam ceva la rapoartele de la pinioane, este posibil ca totul sa fie dat peste cap.
La fel se intampla daca dorim sa schimbam cutia de viteze initiala, cu o alta. Poate vrem sa cumparam o cutie de la second hand pentru a inlocui astfel cutia cea veche, defecta.
Trebuie sa intelegem ca si cutiile de viteze se schimba de la an la an si de multe ori pe acelasi vehicul din alt an, cutia poate avea deja diferente majore care nu ne mai ofera compatibilitate suta la suta.
Chiar daca noua cutie de viteze va functiona, este posibil sa sesizam la ea unele schimbari, de exemplu sa creasca consumul sau sa transmita mai putina putere.