Orice schimbare de carcasa a cutiei de viteze poate parea o investitie foarte mare si nerentabila. Cu toate acestea daca facem comparatie intre pretul unei cutii de viteze noi si cel al uneia reconditionate, vom descoperi diferente majore.
Sunt multe defectiuni care pot aparea la cutia de viteze dar in general carcasa acesteia rezista bine la uzura. In timp insa se pot petrece accidente si ne putem trezi cu o carcasa fisurata sau chiar rupta.
Multi fac glume pe seama carcasei cum ca aceasta este atat de rezistenta incat nu se strica niciodata. Nu este chiar asa, avem deseori clienti care vin cu defectiuni la carcasa cutiei de viteze.
Rolul carcasei la cutia de viteze?
Rolul de baza al carcasei este de sustinere si protectie a mecanismului din interiorul ei. Ca sa intelegem rolul acesteia, trebuie sa privim mai atent cum functioneaza de fapt o cutie de viteze.
Mecanismul cutiei este format din arbori (principal si secundar) care sunt fixati direct in interiorul carcasei. Pe acesti arbori se gasesc pinioanele care se selecteaza in cazul schimbarii vitezelor.
Carcasa cutiei devine structura pe care este cladit tot mecanismul cutiei. Cutia are o structura bine construita incat sa reziste la tensiuni foarte ridicate. Acest lucru este necesar pentru ca in timpul functionarii, in interiorul cutiei se creeaza tensiuni si temperaturi ridicate.
Tocmai de aceea, pinioanele din cutia de viteze sunt tot timpul intr-o baie de ulei care are rolul de reducere a frictiunii dintre componente si a temperaturii de lucru.
Citeste si: Piese originale sau piese aftermarket – ce sa cumparam?
Cand este defecta o carcasa?
Orice fisura sau defectiune la o carcasa de cutie viteze, poate duce la distrugerea mecanismului propriu-zis. Primul lucru si cel mai vizibil este cand cutia incepe sa scape ulei.
O carcasa de cutie de viteze fara ulei nu mai protejeaza piesele de cresterea temperaturii. Astfel creste uzura si temperatura pieselor din cutie, apare fenomenul de calire a pieselor care duce la schimbarea proprietatii acestora.
De exemplu, piesele devin casabile, rupandu-se bucati mari din ele, distrugand la randul lor si alte piese cu care conlucreaza.
Astfel putem spune ca in momentul in care observam ca uleiul din cutie incepe sa curga, trebuie sa apelam la un service reparatii cutii viteze care sa remedieze problema.
La verificarea carcasei, un specialist poate sa spuna daca este defecta cutia sau uleiul curge pe langa alte componente integrate.
Cum se poate repara carcasa cutiei de viteze?
Depinde de defectiune. De exemplu fisurile de pe carcasa cutiei nu se repara. Daca este pe capacul cutiei, acesta se schimba fara probleme. Daca insa defectiunea sau fisura este pe corpul carcasei, aceasta nu se repara.
Citeste si: Tipuri de piese de schimb utilizate in reparatii
Nu discutam daca se poate sau nu repara, intrebarea este daca merita sau nu. Sa nu uitam ca aceste carcase sunt din aluminiu si nu pot fi reparate usor.
In mod sigur exista procedee costisitoare de sudare cu care pot fi astupate fisurile insa noi nu le recomandam.
Carcasa cutiei de viteze este un element de rezistenta a cutiei la care nu trebuie sa facem rabat de calitate. In cel mai rau caz cumperi o alta cutie de la dezmembrari si schimbi piesele din ea in caz de nevoie.
Problema cu aceste cutii de la dezmembrari este ca nu stii niciodata ce cumperi. Este posibil sa cumperi o cutie cu piese uzate astfel tot trebuie s-o desfaci pentru reparatii. Ce ai castigat intr-o parte, dai in cealalta parte.
Noi recomandam schimbarea carcasei cu una noua care va functiona foarte bine cu piesele din cutia veche. Chiar daca per ansamblu pare sa coste ceva bani totusi in final veti avea o cutie de viteze reconstruita la un pret accesibil.
In plus aveti certitudinea ca toate piesele au fost verificate inainte de montare si in caz de nevoie schimbate cu altele noi. In mod sigur aceasta cutie reparata cu piese noi va functiona fara probleme o lunga perioada de timp.