Continut
Mecanismul numit diferential faciliteaza antrenarea rotilor cu diferite turatii si viteze, necesar luarii curbelor. Acest mecanism este un sistem de roti dintate care permite ca in cazul in care vehiculul circula in curbe, rotile sa aiba viteze diferite, ele avand de parcurs portiuni de drum diferite.
Ce este diferentialul?
Mecanismul numit diferential transmite puterea de la cutia de viteze la roti si permite invartirea rotilor cu viteze diferite in timpul mersului.
Daca desfacem sistemul diferentialului, vedem un mecanism relativ simplu din pinioane. Acest mecanism preia miscarea de rotatie de la arborele de iesire al cutiei de viteze si-l transmite prin arbori planetari rotilor, cu viteze diferite.
Diferentialul, ca orice mecanism cu pinioane si roti dintate, este in baie de ulei, intr-o carcasa compacta.
Cum ruleaza vehiculele fara diferential?
In mod normal daca un vehicul circula fara diferential, vitezele de rotatie ale rotilor sunt la fel. La un camion care circula drept inainte, rotile se invart cu aceeasi viteza si parcurg aceeasi distanta.
In cazul in care un vehicul nu are diferential sau diferentialul este blocat si nu functioneaza, la un viraj pe o parte, rotile vor patina (aluneca) pentru ca se vor invarti cu aceeasi viteza.
Acest lucru duce la o uzura exagerata a cauciucurilor, fortarea planetarelor si a suspensiei.
Cum ruleaza vehiculele cu diferential?
Sa ne imaginam cum functioneaza acelasi vehicul cu diferential. Diferentialul preia miscarea de rotatie de la axa din cutia de viteze si o repartizeaza catre roti prin arborii planetari. Aceasta repartizare se face diferentiat pentru ca rotile sa ruleze cu viteza optima necesara.
In cazul in care un vehicul isi schimba directia, distanta parcursa de roti se schimba si ea. Rotile din partea interioara vor parcurge o distanta mai mica decat cele exterioare. In acest caz diferentialul ajuta ca rotile sa fie tot timpul echilibrate.
Totusi sunt cazuri in care blocarea diferentialului este benefica pentru ca ajuta vehiculul sa traverseze portiuni de drum in care e nevoie de o aderenta mare.
Pentru astfel de cazuri s-a inventat diferentialul blocabil care practic asigura ca toate rotile unui vehicul sa se roteasca cu aceeasi viteza de rotatie.
Despre diferential blocabil sau autoblocant
La conducerea unui camion cu diferential blocabil, exista momente in care blocarea acestuia pe o perioada scurta, poate fi utila. De exemplu la pornire, cand patinezi cu o roata cu diferential deschis, iti este mai greu sa pornesti.
Daca o roata patineaza pentru ca a pierdut aderenta din cauza zapezii sau a noroiului, atunci ea se va invarti in gol. Cealalta roata ramane imobila si vehiculul nu se mai poate deplasa. Practic toata puterea din motor este transmisa rotii care patineaza si astfel masina va sta pe loc.
De cele mai multe ori, in astfel de cazuri, masina nu poate fi miscata decat daca o tractam. Pentru a elimina astfel de probleme, a fost inventat diferentialul blocabil sau autoblocant.
Diferentialul autoblocant inseamna ca in cazurile sus amintite se cupleaza rotile intre ele ca sa transfere cuplul si la roata cu aderenta mai buna.
Rotile vor functiona pe moment ca si cum nu ar avea diferential. Acest tip de diferential, in general se utilizeaza la masinile off road cu tractiune integrala.