Continut
Defectiunea cutiei de viteze nu e niciodata o veste buna. Costurile ridicate ale pieselor de schimb si timpul necesar pentru reparatii pot crea dificultati proprietarilor de vehicule. Acestea sunt motive suficient de importante ca sa cautam solutii pentru protejarea cutiei de viteze pentru ca ea sa tina cat mai mult timp.
Ca sa facem o strategie de intretinere a cutiei de viteze, trebuie sa cunoastem motivele pentru care aceasta se poate strica. Sunt cateva motive pentru care durata de viata a unei cutii de viteze se poate reduce.
Bineinteles ca intr-o oarecare masura, aceste motive influenteaza mecanismul in diverse grade, in functie de tipul cutiei de viteze. De exemplu, sunt diferente destul de mari la utilizare intre cutiile automate si cele manuale.
Cele automate fiind asistate de un calculator in timpul functionarii, sunt supuse mai putin erorilor umane. Si totusi, cu cat un mecanism este mai complex, cu atat sunt sanse mai mari ca ceva sa nu functioneze bine sau sa apara o defectiune.
Dar hai sa vedem motivele de baza din cauza carora se strica cutia de viteze:
- lipsa de ulei sau calitatea slaba a uleiului din cutie
- piese de calitate slaba sau uzate, utilizate la reparatii cutii viteze
- conducerea inadecvata a vehiculului
Odata definite cele trei aspecte care pot duce la defectiunea cutiei, sa vedem mai in detaliu ce acopera acestea.
Lipsa de ulei sau calitatea slaba a uleiului din cutie
Plecam de la ideea ca indiferent de tipul cutiei de viteze, toate au aproape acelasi mecanism de functionare. Difera doar modul de control la schimbarea vitezelor. La cutiile manuale, schimbarile vitezelor sunt controlate de sofer iar la cele automate de catre un calculator.
Mecanismul in sine insa functioneaza exact la fel si pentru o protectie buna acesta este intr-o baie de ulei. Ceea ce este de retinut, ca acest ulei trebuie sa fie de cea mai buna calitate si sa ofere o protectie suficienta pieselor din mecanism. In articolul Ce trebuie sa stim despre uleiul de transmisie? am vorit mai pe larg despre acest subiect.
Piese de calitate slaba sau uzate, utilizate la reparatii
Al doilea aspect care influenteaza durata de viata a cutiei de viteze consta in calitatea pieselor de schimb utilizate in mecanism. Nu este o noutate, de multe ori am discutat despre cum influenteaza calitatea pieselor de schimb durata de viata a cutiei. O sa reiau putin ideea pentru ca este un aspect foarte important.
Cea mai buna solutie de reparare este cu piese originale sau cu piese de producator de calitate. Bineinteles ca acestea sunt si solutiile cele mai scumpe.
Reparatii cu piese din dezmembrari
Unele firme nu isi permit sa cumpere piese originale, de aceea cauta solutii mai ieftine dar cu un grad de risc ridicat. Astfel putem ajunge la piese de schimb de la dezmembrari, o solutie mai ieftina dar in unele cazuri riscanta. Adevarul este ca si de la dezmembrari poti cumpara piese de calitate si chiar si noi le utilizam la unele proiecte cu buget redus.
Insa, nu poti sa pui intr-o cutie doar piese din dezmembrari, unele care sunt solicitate mai mult, este bine sa fie montate noi, de calitate.
Piese de calitate slaba
Chiar si piesele noi pot fi de calitate slaba. Calitatea pieselor difera de la producator la producator. Astfel putem intalni piese care desi sunt la cotele cerute, nu sunt facute din materiale care sa asigure calitatea necesara.
In general, aceste piese au o uzura mult mai mare si se strica mai repede decat aceleasi piese dar de la alt producator.
Cand alegem piese de schimb pentru reparatii, pretul acestora poate fi un indicator. Piesele de slaba calitate sunt intotdeauna mai ieftine decat cele de buna calitate.
Daca nu cunoastem brandurile producatoare de piese de schimb este recomandat sa ne bazam pe experienta mecanicului cu care colaboram, acesta in mod sigur a invatat in timp care sunt firmele care produc piese de calitate si care nu.
Conducerea inadecvata a vehiculului
Ne place, nu ne place, modul de conducere al soferului influenteaza puternic durata de viata a cutiei de viteze. Impactul conducerii inadecvate se vede cel mai bine la cutiile manuale dar nici cutiile automate nu sunt scutite de aceasta problema.
In general, exista obiceiuri gresite in modul de conducere care facute in repetate randuri pot cauza distrugerea cutiei de viteze. O sa prezint cateva idei care neaparat trebuie analizate si daca si noi avem aceste obiceiuri gresite, este bine sa scapam de ele.
- Pornirea la rece a vehiculului
- Stationarea vehiculului fara frana de mana, cuplat „in viteza”
- Utilizarea franei de motor pentru a reduce viteza
- Cuplarea in marsarier fara oprire
Aceste obiceiuri sunt caracteristice cutiilor manuale dar pot fi valabile si la cutiile automate. Multe cutii de viteze automate pot functiona si in regim manual, de aceea intr-o oarecare masura aceste greseli se intalnesc si in cazul cutiilor automate. Sa vedem situatia in detaliu si sa invatam din aceste greseli.
Pornirea la rece a vehiculului
Ideea este simpla, uleiul de transmisie ofera cea mai buna protectie in momentul in care ajunge la o anumita vascozitate. Daca uleiul este rece, nu ofera protectia suficienta cutiei, de aceea este recomandat sa nu-o fortam.
In general toamna si iarna, din cauza frigului, uleiul se ingroasa si nu mai ajunge la toate piesele. La pornire trebuie sa asteptam cateva minute pentru ca uleiul de transmisie sa se incalzeasca si sa aiba timp sa ajunga la toate pinioanele.
Schimbarile vitezelor trebuie facute fin, fara prea multa turatie, pana uleiul se incalzeste suficient si ofera protectia optima a pieselor.
La multe vehicule se vede clar ca dupa cateva minute de mers, vitezele se schimba mult mai usor. Asta inseamna ca uleiul de transmisie deja s-a incalzit suficient pentru ca mecanismul sa functioneze in parametrii optimi.
Stationarea vehiculului fara frana de mana, cuplat „in viteza”
Acesta este un obicei care clar supune la tensiuni mari mecanismul cutiei. Multi pleaca de la premiza ca iarna daca trag frana de mana, aceasta poate ingheta si ca sa elimine aceasta problema, stationeaza vehiculul cuplat „in viteza” fara frana de mana.
Riscurile sunt foarte mari ca din cauza tensiunilor la care mecanismul este supus, acesta in timp sa se strice. Cu atat mai mari sunt problemele daca vehiculul stationeaza in acest mod in panta, unde tensiunile la care este supus mecanismul sunt cu mult mai mari.
Utilizarea franei de motor pentru a reduce viteza
Oarecum este legat de punctul anterior deoarece mecanismul cutiei in astfel de manevre este supus la tensiuni foarte mari. Daca vrem sa reducem viteza de deplasare a vehiculului si pentru asta in loc sa apasam frana doar schimbam intr-o treapta de viteza inferioara, mecanismul cutiei va fi supus la tensiuni.
In mod normal schimbarea vitezei intr-o treapta inferioara se face doar dupa ce s-a apasat frana si vehiculul deja a ajuns la o viteza mica. Astfel cutia nu va fi supusa tensiunilor provocate de viteza de deplasare a vehiculului.
Cuplarea in marsarier fara oprire
Acest punct poate parea oarecum banal. Cine ar schimba in marsarier fara oprire? Adevarul este ca sunt foarte multi soferi care nu au rabdare sa astepte pana vehiculul se opreste si doar atunci sa schimbe in marsarier.
Este important sa intelegem ce se intampla in acest caz in mecanism. Pinioanele se invart intr-o directie iar noi incercam sa le fortam sa se roteasca in alta directie. Se creeaza tensiuni foarte mari care duc la uzura accentuata si in timp la defectiuni.
Nu exista nici un mecanism indestructibil, de aceea e important sa punem accent pe intretinerea si utilizarea eficienta a acestora in asa fel incat cutiile de viteze sa tina cat mai mult timp.