Continut
Cutia de viteze ca orice alt mecanism are o durata de viata care poate fi prelungita sau scurtata in functie de modul de utilizare.
Acest lucru este valabil atat la masini mici cat si la camioane utilizate in transporturi. Diferenta este ca la vehiculele comerciale si camioane, starea vehicolului are o importanta deosebita.
De cele mai multe ori cand cutia ajunge la service, problemele sunt deja destul de mari datorita uzurii avansate sau a unei piese mai slabe.
Cum se uzeaza piesele din cutie?
Trebuie sa intelegem modul de functionare al cutiei de viteze ca sa putem actiona cat mai bine pentru protejarea acesteia.
Sa plecam de la ideea ca avem o cutie de viteze nou-nouta cu piese de calitate. Aceasta cutie de viteze este un ansamblu de roti dintate care conlucreaza in interiorul carcasei.
Cand pinioanele se ating, se produce o frictiune si se degaja caldura. Tocmai de aceea, acest mecanism este protejat pentru a se reduce uzura si temperatura de lucru.
Aceasta protectie este data de baia de ulei in care functioneaza mecanismul. Uleiul trebuie sa fie de buna calitate pentru ca sa asigure:
- Ungerea suficienta a pieselor de schimb
- Temperatura optima de lucru a mecanismului
Trebuie sa avem grija ca acest ulei sa faca ungerea corecta a mecanismului. De aceea trebuie respectate cantitatile de ulei din cutie.
Greseli de conducere grave care strica orice cutie de viteze
Modul de conducere al soferului influenteaza in mod clar uzura pinioanelor din cutie. Chiar daca unele greseli sunt facute de catre incepatori, totusi ele pot aparea chiar si la profesionisti.
Pornirea la rece
Probabil prima greseala este pornirea agresiva a vehicolului la rece. Este bine de stiut ca dupa stationare, piesele din cutie nu mai au ungerea uniforma, de aceea intotdeauna trebuie sa manevram schimbarea vitezelor putin mai fin.
Totodata si uleiul are proprietatile de ungere la cel mai inalt nivel doar dupa ce ajunge la o anumita temperatura. La unele vehicule se simte cum se usureaza schimbarea vitezelor dupa o scurta perioada de functionare.
Neutilizarea franei de mana
Iarna, unii soferi, pun vehicolul in viteza si nu mai trag frana pentru ca aceasta sa nu inghete. Din pacate in acest fel se creeaza o presiune asupra sistemului de transmisie, presiune care il deterioreaza.
Schimbarea vitezei in marsarier din mers.
O alta problema destul de des intalnita este schimbarea vitezei in marsarier din mers. Practic soferul nu asteapta ca vehicolul sa se opreasca ci face schimbarea inainte de a opri.
Fortand angrenajele in miscare sa se roteasca in sens invers, se produc presiuni foarte mari asupra mecanismului deteriorandu-l.
Noi spunem intotdeauna ca preventia este mai buna decat reparatia. Asa cum ai grija de vehicolul tau, asa te va servi si el si-ti va rasplati atitudinea.