Noile camioane cu schimbator automat sunt foarte populare peste ocean, dar de multe ori soferii profesionisti din Europa le privesc cu o oarecare neincredere. Daca ne uitam la datele producatorilor, cutiile de viteze automate sunt mai bune decat cele manuale.
Cu toate astea in multe cazuri observam o retinere fata de schimbatoare automate. Multi soferi profesionisti sustin ca schimbatoarele manuale dau un randament mult mai bun decat cele automate, intr-un articol anterior despre cutia de viteza manuala sau automata am discutat despre acest aspect.
In urmatoarele o sa prezint cateva idei pro si contra la camioane cu schimbator automat.
Consumul de carburant la camioane cu schimbator automat
In domeniul transportului rutier unul din cele mai importante aspecte este consumul de carburant. Un consum redus de carburant poate insemna un profit mai mare pentru firma.
Teoretic camioanele cu schimbatoare automate sunt mai economice, ele fac toata munca soferului. Schimba viteza la turatia optima si sunt foarte eficiente pe distante lungi. Sa nu uitam insa ca acest consum depinde si de:
- calitatea drumurilor
- modul de conducere al soferului
- distantele pe care le poti parcurge cu o viteza constanta
La calitatea drumurilor cel putin in Romania nu stam prea bine, nu sunt autostrazi unde sa poti parcurge sute de km fara oprire, fara sa reduci viteza pentru ca tocmai ai trecut printr-un sat. Bineinteles acest lucru nu ar fi o problema foarte mare. Camioanele dotate cu schimbator automat fac fata si la acest tip de conducere dar eficientele statistice sunt date pe distante lungi si nu pe drumuri de tara. Eficienta mult propagata in fisele tehnice din pacate pe drumurile laturalnice nu mai stau in picioare.
In articolul despre cutia de viteza manuala la mediul de lucru se vad clar avantajele cutiilor de viteza manuale in mediul de lucru greu si despre defectarea repetata a cutiior de viteza automate care lucreaza in aceste conditii.
Pentru camioanele care ruleaza in afara tarii o parte din problemele cu calitatea drumurilor s-au rezolvat, in Europa calitatea drumurilor este net superioara fata de drumurile noastre.
Modul de conducere al soferului
La modul de conducere al soferului, mai avem ce sa invatam. Faptul ca cineva are carnet de conducere si conduce un camion inca nu inseamna ca este sofer profesionist. Pentru a fi un sofer profesionist este nevoie de multa cunoastere si dexteritate.
In piata din Europa este nevoie de soferi profesionisti. De multe ori cei care iau carnetul de sofer pentru camioane nu prea stiu sa conduca, au nevoie de 2-3 ani de experienta pana invata procedeele si tehnicile de reducere a consumului. De multe ori soferii fac cursuri repetate pentru a invata condusul economic astfel devenind din ce in ce mai eficienti la locul de munca.
Eficienta transportului sta in vehicule noi si economice, conducere profesionista si economica, si intretinerea vehiculelor pentru ca acestea sa dea un randament optim.
Avantajele la camioanele dotate cu schimbator automat
Schimbatoarele automate usureaza mult munca soferilor. Cutia de viteza automata este un mecanism care asigura schimbarea vitezei in functie de turatia motorului.
Putem observa ca majoritatea soferilor tineri prefera cutiile automate iar soferii vechi cu experienta prefera masini dotate cu transmisie manuala. Poate datorita obisnuintei sau a experientei acumulate pe vehicule cu schimbatoare manuale, soferii vechi spun „schimb cand vreau eu nu cand vrea masina si e mai bine asa”.
Putem deci sa tragem concluzia, camioanele echipate cu o cutie automata desi in descrierile tehnice ale producatorilor depasesc cele cu transmisia manuala, totusi atunci cand conditiile de lucru se schimba, aceste avantaje par sa dispara.