Statistica despre cutia de viteza automata pentru camioane spune ca sunt mult mai fiabile decat camioanele avand cutiile de viteza manuala. Aceasta este o discutie indelung mediatizata, cert este ca incet incet si pe la noi se trece la cutii de viteze automate.
Bineinteles ca pe distante lungi si pe autostrazi unele camioanele cu cutii de viteze automate sunt mai fiabile si au un consum redus de carburant, dar in realitate pe strazile noastre statistica e putin diferita de cea furnizata de producatori.
Ca in toate stirile, exista si aici o urma de adevar, in unele cazuri chiar s-a reusit o performanta de reducere a consumului record si un exemplu plauzibil este camionul Scania G 410.
Viteza vs consum redus
Daca citim cu atentie stirea, la Scania G 410 au sacrificat viteza pentru o conducere cat mai economica. Autocamionul intr-adevar cand a fost testat a avut cel mai mic consum intregistrat dar si cea mai mica viteza de deplasare pe aceeasi ruta.
Viteza intr-adevar costa si Scania a demonstrat ca prin limitarea vitezei de deplasare pe anumite portiuni de drum poate influenta pozitiv consumul de carburant.
Cutia de viteza automata cu functie eco
In softul de la cutia de viteza a fost integrata o functie Eco-Cruise-Control care limiteaza viteza de deplasare pe dealuri daca dupa trecere urmeaza o panta care permite cresterea vitezei. Totodata la coborare permite cresterea vitezei pana la 92 km/ora chiar daca masina are limitare la 85 km/ora.
Softul de la cutia de viteza se foloseste de GPS pentru a primi informatii despre drum, totodata monitorizeaza turatia motorului, incarcatura si inclinatia drumului.
Astfel camioanele Scania avand cutii de viteza automata urca mai incet la deal dar prind o viteza mai mare la coborare pentru a reduce timpul pierdut.
Bineinteles aceste rapoarte pe hartie arata extraordinar dar sa nu uitam ca pentru o conducere economica a fost sacrificata viteza, acest vehicul fiind unul din cele mai lente camioane.