Condusul economic al camioanelor este un aspect important in industria transporturilor. Are o influenta pozitiva sau negativa asupra pretului transporturilor iar acesta influenteaza toata economia de piata pentru ca se va reflecta in pretul produselor.
In ultimii ani, industria de camioane a incercat sa ofere diferite solutii pentru reducerea consumului de carburant, aducand noi tehnologii in acest sens.
Ce factori influenteaza condusul economic?
Condusul economic al camioanelor depinde de mai multi factori.
- factorul uman (stilul de conducere al soferului)
- factorul tehnic (constructia vehiculului, motorul, cutia de viteza)
- factorul extern (mediul inconjurator)
O parte din acesti factori nu pot fi schimbati, de exemplu marfa trebuie transportata indiferent de anotimp sau vreme, iar acesti factori pot influenta negativ consumul de carburant.
Tot la factori externi amintim cauciucurile, presiunea la roti care se poate schimba in timpul deplasarii si poate duce la dereglarea axelor ceea ce conduce la uzura si consum mai mare.
O alta problema poate fi pozitionarea incarcaturii, aceasta poate sa se deplaseze in timpul mersului schimbandu-si centrul de greutate.
Influenta factorului uman
Factorul uman influenteaza poate 50% din consumul de carburant. Este important ca stilul de conducere al soferului sa fie unul calm, fara variatii de turatii mari ceea ce duce la un consum mai mare de carburant.
In condusul economic se precizeaza ca la pornirea din loc este recomandat sa pornim incet, treptat, fara demaraj pentru a reduce rezistenta la accelerare. Cu cat este rezistenta la accelerare mai mare, cu atat este consumul de carburant mai mare.
Accelerarea puternica nu este recomandata decat in cazul in care trebuie sa luam viteza intr-un timp scurt cum este de exemplu la intrarea pe autostrazi unde intr-un scurt timp trebuie sa ajungem la o viteza de deplasare mare pentru a nu-i deranja pe ceilalti participanti la trafic.
Cutia de viteza si condusul economic
Condusul camioanelor oarecum difera in functie de cutia de viteza. Daca cutia este manuala, toata sarcina condusului economic cade pe spinarea soferului, cutiile automate de multe ori ajuta in aceasta problema.
Daca intrebam un sofer profesionist, este posibil ca acesta sa spuna ca diferenta de consum este nesemnificativa la cele doua tipuri de cutii de viteze dar trebuie sa precizam ca la cutiile de viteze manuale conducerea economica depinde mult mai mult de dexteritatea soferului decat in cazul cutiilor automate.
La cutia de viteza automata, prin schimbarea vitezelor la turatia optima, se elimina fluctuatiile de turatie la motor reducand astfel consumul exagerat de combustibil.
La camioane exista un sistem numit pilot automat, la activarea caruia vehiculul va incepe sa functioneze la parametrii optimi. Ce face acest pilot automat? In functie de viteza de deplasare setata, computerul mentine viteza si turatia motorului la parametrii optimi adaptati la drumul pe care-l parcurge vehiculul.
Circulatia cu pilot automat poate fi facuta pe orice categorie de drum, nu numai pe autostrazi. Chiar daca merge cu o cutie de viteza automata si autopilot, soferul oricand poate sa intervina si sa schimbe viteza pe manual pentru a avea un control mai bun asupra vehiculului.