Retarderul este un sistem auxiliar de franare utilizat la camioane sau alte vehicule de tonaj mare pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculului.
Cand utilizam retarderul?
Cu toate ca partial are acelasi rol, retarderul nu substituie frana ci doar o ajuta. Oprirea vehiculului nu se poate face cu retarder ci cu frana de serviciu. Dupa cum o sa vedeti, retarderul daca este pornit, se activeaza la atingerea unei viteze superioare.
Are rolul sa incetineasca vehiculul in cazurile in care acest lucru este necesar, cum este de exemplu la coborarea unei pante cand vehiculul incepe sa prinda viteza si este necesara mentinerea vitezei constante.
Exista doua tipuri de retarderi
- retarder electromagnetic (incetinitor electromagnetic)
- retarder hidraulic
Ambele tipuri de retarderi au acelasi rol dar functionare diferita. De exemplu retarderul pe sistem electromagnetic este mai rapid si mai eficient decat cel hidraulic care are o franare intarziata.
Retarderul hidraulic
Sunt mai multe tipuri de retarder pe sistem hidraulic si se diferentieaza in functie de lichidul pe care-l utilizeaza la functionare. Acesta poate fi uleiul de transmisie, apa sau o sursa separata de ulei.
Cand functioneaza acest retarder, utilizeaza forta hidraulica sa reduca viteza vehiculului. Acest tip de franare produce caldura la componente, de aceea are sistem de racire a lichidului utilizat.
Datorita fortei mecanice a presiunii uleiului pe care-l utilizeaza acest sistem, functionarea lui este mai lenta. Este nevoie de timp pentru crearea presiunii de ulei pentru franare
Retarderul electromagnetic
Retarderul electromagnetic numit si incetinitorul electromagnetic este mai rapid decat retarderul hidraulic. Utilizeaza inductia electromagnetica pentru franarea vehiculului .
Este compus dintr-un mecanism din doua componente, un rotor si un stator care sunt montate pe axa sau transmisie respectiv sasiul vehiculului. In functionare statorul este alimentat cu curent cu pol magnetic opus rotorului pentru a reduce miscarea de rotatie a acestuia si implicit a axului si a transmisiei.
Cand este activat sistemul, este comandat automat de calculatorul de bord al vehiculului. Se poate seta un interval de viteza la care sa porneasca si sa inceapa franarea vehiculului.