In foarte multe medii de afaceri se isca discutii, daca o afacere este sau nu viabila. Adevarul este ca orice afacere poate functiona in anumite conditii si la un anumit nivel.
O afacere, ca sa functioneze, trebuie sa aiba anumite reguli clare si bine puse la punct. Fiecare firma functioneaza dupa reguli proprii dar asta nu inseamna ca acestea nu sunt asemanatoare sau construite pe aceleasi principii cu regulile altor firme.
Echilibrul banilor in afacerile de transport marfuri
Ne place sau nu ideea, orice afacere este un proces economic in care exista anumite cheltuieli si la final trebuie sa ai un venit. O afacere care nu genereaza suficient venit, nu poate fi numita afacere viabila si mai devreme sau mai tarziu va da faliment.
In orice afacere exista acest echilibru foarte sensibil de care tot timpul trebuie tinut cont daca dorim sa fie sustenabila.
Nici in afacerile cu transporturi nu este diferit, trebuie tinut cont de echilibrul dintre venituri si cheltuieli. Acest lucru trebuie tinut minte in momentul in care se face pretul unui serviciu de transport care sa genereze o suma constanta pentru intretinerea vehiculelor.
Citeste si: Cum sa cladesti o afacere stabila in transporturi?
Cheltuieli directe si indirecte
Sunt multi transportatori care din dorinta de a castiga mai multe curse, fixeaza preturi foarte mici ramanand astfel cu un venit foarte mic in urma lor. Trebuie insa inteles faptul ca venitul respectiv trebuie sa acopere nu doar cheltuielile directe ci si cheltuielile indirecte ale firmei.
Cheltuielile directe sunt cele pe combustibil si salariul/diurna soferului dar pe langa asta mai sunt multe alte cheltuieli care trebuie achitate.
Exista cheltuieli si cu personalul de conducere, biroul/personalul de la vanzari si facturare. Acestia asigura partea nevazuta a unei afaceri dar nu doresc sa intru aici in detalii.
Cheltuielile de intretinere si reparatii
Ceea ce ne intereseaza pe noi sunt cheltuielile datorate utilizarii vehicolului care privesc direct functionarea acestui tip de afaceri. Trebuie sa intelegem ca orice mecanism care functioneaza in timp se uzeaza si necesita reparatii.
Chiar daca pe moment nu sunt probleme, acestea vor aparea inevitabil in timp. Cheltuielile de intretinere si reparatii la vehiculul de transport sunt cheltuieli indirecte de care trebuie neaparat tinut cont.
Firmele mari de transport tin chiar o statistica ca sa stie exact pentru fiecare 100 de mii de km cat, trebuie sa investeasca in reparatii, ceea ce va aparea in pretul serviciului.
Stabilirea preturilor la servicii de transport
Daca preturile cu care se lucreaza, sunt bine stabilite, firma va functiona ca un mecanism bine uns si va genera bani proprietarilor. Chiar daca pretul lor pare usor peste ofertele altora, aceasta poate oferi beneficii sau garantii in plus care sa atraga clientii spre ei.
De exemplu garantia ca transportul se va face in timp util altfel vor primi o reducere de 10%, poate avea un impact mai puternic decat o reducere a preturilor.
Aceasta garantie practic este o asigurare ca serviciile oferite sunt foarte bune si firma prestatoare are incredere ca o finalizeaza conform contractului.
Acest tip de abordare va aduce clienti care prefera servicii de transport de calitate in defavoarea unor servicii ieftine dar nesigure.
Capcana preturilor reduse
Sunt insa multe firme care lucreaza cu tarife sub pretul pietei de teama ca nu vor avea suficiente comenzi. Din pacate, pe termen lung, nu este o strategie eficienta.
Din start tintesc o piata pentru care doar pretul conteaza iar acestia nu sunt o piata fidela. Oricand pot merge la concurenta daca primesc o reducere si mai mare pe moment.
Aceste firme de transport chiar daca supravietuiesc, nu prospera cum ar trebui. Daca continua aceasta strategie pe o perioada lunga, pot ajunge sa ia decizii gresite din dorinta de a reduce cheltuielile.
Economisirea nu este intotdeauna cea mai buna solutie dar in mod sigur este cea mai la indemana. Aceste economisiri incep acolo unde nu ar trebui dar sunt cheltuielile cele mai evidente.
Unde sa NU faci economisire
Reparatiile la camioane nu sunt ieftine, nici piesele de schimb, asa ca aici pare cea mai rapida solutie sa faci economisire. Problema este ca acest lucru poate genera alegeri total gresite.
Amintim doar cateva greseli pe care le pot face firmele de transport pentru a reduce din cheltuielile de reparatii:
- sa nu se faca reparatia vehicolului la primele semne de defectiune
- sa faca reparatia cu piese de slaba calitate
- sa faca reparatia cu neprofesionisti
Citeste si: Ce costuri poate avea defectiunea cutiei de viteze?
Toata lumea stie ca piesele defecte le afecteaza si pe cele cu care conlucreaza. Astfel daca la primele semne acestea nu sunt schimbate, vor deteriora si alte piese. Ca urmare, va trebui sa schimbam mai multe piese cu defectiune in loc de una.
Nerepararea defectiunilor la primul simptom
Un exemplu relevant este mecanismul cutiei de viteze unde deteriorarea unei singure piese poate bloca o parte din mecanism. Astfel vehicolul nu mai intra intr-o anumita viteza dar poate fi utilizat in continuare daca se ruleaza in alte viteze.
Din pacate daca un pinion s-a deteriorat, acesta tot ramane in mecanism si poate afecta functionarea altor piese cu care conlucreaza. Astfel deseori vedem pe langa pinionul cu defectiune si celelalte pinioane din imediata apropiere a acestuia cu urme de uzura sau zgarieturi.
Piese de slaba calitate utilizate la reparatii
O alta metoda de reducere a preturilor este utilizarea de piese de slaba calitate in reparatii. Pentru un nestiutor, piesele de slaba calitate pot arata exact ca piesele de buna calitate, diferenta este materialul din care acestea sunt fabricate.
Mai ales la piesele pentru cutii de viteze si diferentiale, unde calitatea materialelor are o importanta deosebita. Pinioanele din cutie chiar daca sunt in baie de ulei, se freaca in timpul functionarii.
Uleiul are rolul sa reduca frictiunea si sa protejeze piesele impotriva incalzirii excesive dar nu poate face minuni. Daca piesa de schimb este facut dintr-un material mai moale, acesta nu va rezista la uzura si se va deteriora intr-un timp mult mai scurt decat piesele de calitate.
Reparatii facute la neprofesionisti
O alta greseala este sa faci reparatia cu un neprofesionist, un meserias care lucreaza fara firma. Chiar daca lucreaza foarte ieftin, este posibil sa nu ofere garantia ca lucrarea va fi facuta cum trebuie. Iar cand cineva lucreaza ieftin, nu intotdeauna poate sa ofere garantie.
Citeste si: 5 sfaturi utile pentru reparatia cutiei tale de viteze
Reparatia cutiei de viteze la specialisti ofera un plus de siguranta ca lucrarea a fost facuta cum trebuie. Aceasta se reflecta si in garantia oferita de firma pentru montaj.
Cand o firma ofera garantie, inseamna ca ei sunt atat de siguri de munca lor ca daca ceva nu s-a montat cum trebuie, vor reface lucrarea gratuit.
In general pe manopera se ofera 6 luni, timp in care in mod sigur se va observa daca ceva s-a montat gresit. Pentru piese, garantia este de un an de zile data de firma producatoare.
Aceste mici greseli de administrare pot avea repecursiuni mari in dezvoltarea unei firme de transport. Alegerile facute pot ajuta sau pot bloca prosperitatea oricarei firme.
.